Hei! Olen perusterve, nuori ensisynnyttäjä, eikä raskausaikana ole ollut mitään ongelmia tähän mennessä. Olen viimeisellä raskauskolmanneksella. En tupakoi, enkä ole ylipainoinen. Olen urheilullinen ja syön terveellisesti. En ole sairastanut aiempia laskimotukoksia, eikä lähisuvussanikaan kukaan ole tietääkseni sairastanut. Tukoksella altistavina tekijöinä minulla on pelkkä raskaus. Muutama päivä sitten minulla alkoi lievä pohjekipu, jota pidinkin vain lihasperäisenä. Olihan tulppa ajatuksena kaukainen, kun ei ollut tiedossa mitään altisteita (esim. pitkä istuminen tai vuodelepo).
Onneksi ymmärsin hakeutua arvioon ja oiretta tutkittiin huolella. FiDD oli koholla, mutta se voi raskaana olla muutenkin koholla. Lopulta radiologi ultrasi jalkani ja löysi säärestä syvän laskimotukoksen. Kuinka yleisiä tällaiset tulpat mahtavat olla ilman muita altisteita raskauden lisäksi? Onko tukostaipumusta tapana tutkia, jos raskauden lisäksi ei ole muita altisteita tulpalle? Sairastettu veritulppa vaikuttaa varmaan myös tulevaisuuteen eli uudelleen raskautuessa aloitettaisiin estolääkitys?
Pistettävä lääkehoito on pitkä ja se jatkuu läpi raskauden, sekä myös synnytyksen jälkeen. Diagnoosi oli itselleni suuri järkytys, mutta hiljalleen ja päivä kerrallaan siitä päästään yli. Onneksi se sijaitsi vain jalassa ja ylipäätään oireili, jotta ymmärsin hakeutua hoitoon. Järkytyksen keskellä täytyy olla myös tyytyväinen, ettei tukos ollut ehtinyt kulkeutua muualle kehoon.