Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Koronarokote

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Sannahelena » 16.08.2021 09:01

Tällä hetkellä sairaanhoitopiirit, myös meidän TAYS on suorastaan vedonnut raskaana oleviin rokotteen ottamiseksi:

https://www.tays.fi/fi-FI/Tays_suositte ... uva(133148)

https://yle.fi/uutiset/3-12049860

En siksi koe, että päätöksen kanssa olisi enää niin yksin. Itse olen ottanut molemmat rokotteet, toisen ihan raskauden ensi päivinä (vielä raskaudesta tietämättä) ja toisen 2. kolmanneksen alussa.
Sannahelena
 
Viestit: 1
Liittynyt: 09.06.2021 22:32

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Mappe » 17.08.2021 14:23

Varasin nyt ajan ensimmäiseen rokotukseen, kun kotipaikkakunnallani Turussa tarjottiin ”drive in-rokotusta” raskaana oleville ja synnyttäneille. Edelleen epäröin, mutta kuten joku tuossa edellä hyvin sanoi; alan myös olemaan väsynyt tähän jatkuvaan veitsen terällä elämiseen. Jospa tämä vie hiukan stressiä pois. Ei ole myöskään kiva supistaa edelleen sosiaalista elinpiiriä ihan minimiin, kun tuntuu siltä että muu väki juhlii ja elää sitä ”vanhaa normaalia”.
Mappe
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08.04.2021 13:53

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja likanlikanlikka » 24.08.2021 12:29

Odotan ensimmäistä ja olen viikoilla 33. Itse en ottanut rokotetta, enkä varmaan enää otakkaan. Olen ollut tyytyväinen päätökseni, painostus on kyllä kamala lähipiirissä ja se harmittaa.
likanlikanlikka
 
Viestit: 3
Liittynyt: 02.09.2020 21:50

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja aep » 02.09.2021 15:30

Päädyin ottamaan rokotteen ja sain vahvisterokotteen kahdeksan viikon päähän, lokakuun alkuun. Olen tyytyväinen päätökseeni.

Kuinka paljon olette korona takia rajoittaneet tekemisiänne? Käyttekö esim ravintoloissa tai kahviloissa, missä ollaan ilman maskia?

Itse Tampereella asuvana, yhden rokotteen saaneena, nyt rv 31+1, pohdin näitä päivittäin. Ennen rokotetta välttelin kaupassa käyntiäkin, mutta nyt yhden rokotteen suojalla olen käynyt mm kirjastossa ja gallerioissa. Työssäni altistunut hyvin paljon ja hainkin deltan takia varhennetun äitiysvapaan. Millaisen linjan muut ovat valinneet? Olisi mukava vielä nauttia omasta ajasta tekemällä mitä huvittaa, mutta deltan takia en tiedä, mitä uskaltaa tehdä.
aep
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06.05.2021 11:13

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja AMK » 03.09.2021 13:30

Minulla on nyt rvko 17 menossa, ja varasin ensi viikolle ajan ekaan koronarokotukseen. Itse asiassa minulla oli aika jo tälle viikolle, mutta sain jonkun muun flunssan, joten siirsin rokotuksen kontaktien välttämiseksi.
Pohdin pitkään, mitä tehdä. Tulin sitten omalla kohdallani siihen tulokseen, että otan rokotteen, kunhan ensimmäinen kolmannes on ohi. Varovaisuusperiaate on, että ekalla kolmannekselle vain välttämättömät lääkkeet ja rokotteet. Kesällä kontaktit olivat vähäisiä, joten odottelin rauhassa. Myös tietoa tulee koko ajan lisää.

Tässä pohdintani ydinjutut: meillä on 2 kouluikäistä lasta. Mikäli korona alkaa levitä rokottamattomissa koululaisissa, lapsethan sen tuovat meille kotiin. Jos minulla ei olisi muita lapsia, ja kontaktini olisivat vähäisiä , olisin ehkä päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun.
Koronaviruksen ja koronarokotteen pitkäaikaisvaikutuksista sikiöön ei ole tietoa. Epidemiahan on kestänyt n. 1,5 vuotta, joten on selvä, ettei tietoa voi olla. Faktat historiasta kertovat, että jotkut virukset aiheuttavat sikiövaurioita. Myös korkean kuumeen etenkin keskiraskaudessa on todettu hieman lisäävän lapsen riskiä mm. autismiin (lähde oli muistaakseni Lääkärilehti tai Duodecim). Virusinfektio ja kuume raskausaikana ei siis ole hyvä. Toki suurin osa viruksista (esim. perusflunssat) eivät ole vaarallisia raskausaikana. Koronaviruksen suhteen varmuutta ei vielä ole esim. keskushermostovaikutusten suhteen. Selkeitä epämuodostumia se ei aiheuta tämän hetkisen tiedon mukaan.

Minkään käytössä olevan rokotteen ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita. Kukaan ei voi tietenkään varmuudella sanoa, mitkä ovat tämän koronarokotteen pitkäaikaisvaikutukset sikiölle. Sama juttu siis kuin koronaviruksen suhteen. Päätös on tehtävä vajavaisilla tiedoilla. Pohdintani lopuksi totesin, että koronarokotteen ei ole todettu aiheuttaneen yhtään raskaana olevan kuolemaa. Sen sijaan koronatartunnan saaneita perusterveitä raskaana olevia on todistetusti kuollut (mm. MTV:llä oli hiljattain juttu eräästä ulkomailla kuolleesta).
Koronarokotettahan on annettu ulkomailla todella paljon raskaana oleville. Suurin osa heistä on tosin ollut raskauden viimeisellä kolmanneksella.

Vasta noin viiden vuoden päästä tiedämme ehkä paremmin, kumpi olisi ollut yleisellä tasolla parempi ratkaisu, ottaa rokote vai jättää ottamatta. Yksilötasolla on nyt vain pohdittava sitä, mikä on oma riski sairastua. Jos onnistuu ja jaksaa välttää kontakteja senkin jälkeen, kun rajoitukset poistunevat myöhemmin syksyllä ja ihmiset palaavat enemmän normaaliin elämään, paras ratkaisu varmasti olisi olla ottamatta rokotetta. Toki riski saada tartunta on silti olemassa. Jokaisen pitää miettiä, mikä se riski omalla kohdalla on, ja tehdä päätös sen mukaan.

Tämänhetkisen tiedon mukaan kumpikaan ratkaisu ei ole ehdottoman hyvä tai huono. Jokaisella on vapaus tehdä oma ratkaisu.

Niin kauan kuin saan rokotteen ja sen vaikutus alkaa kunnolla, aion käyttää FFP2-maskia esim. kaupassa käydessä. Se suojaa myös käyttäjää. Suu-nenäsuojaa käytän esim. kirjastossa, jossa turvavälien pitäminen on helppoa ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella. Lapset haluaisivat HopLopiin jne, mutta sinne emme kyllä nyt mene. Jonkin verran siis rajoitamme menoja, ja ylimääräiset menot pyritään pitämään minimissä.
Ensimmäisen rokotteen jälkeen ajattelen, ettei tarvitse enää olla ihan niin tarkka. Tällä tietoa otan toisen rokotteen reilusti ennen laskettua aikaa, jotta se ehtii kunnolla vaikuttaa. Nimenomaan loppuraskaushan on huono kohta saada koronatartunta, ovathan keuhkot muutenkin ahtaalla.
AMK
 
Viestit: 3
Liittynyt: 02.07.2021 14:11

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Pikkuäiti » 04.10.2021 14:11

Ymmärrän jos asia huolestuttaa. Itse en sitä halua ottaa, sillä se on kuitenkin vielä hyvin uusi rokote ja jokainen rokote sisältää aina riskin. Toivottavasti saat tehtyä päätöksen ja löydät asiaan rauhan, mitä päätätkin tehdä.
Pikkuäiti
 
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2021 14:08

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Klara » 04.10.2021 23:02

Sain ensimmäiset rokoteannokset jo tammikuussa, silloin kun niitä annettiin vielä 3 viikon välein. Nyt olen raskaana viikolla 23 jo oikeutettu kolmanteen rokotuskertaan ja aion sen ottaa. Menoja en ole kesän jäljiltä enää karsinut.
Klara
 
Viestit: 2
Liittynyt: 18.06.2021 13:16

Edellinen

Paluu Raskausaika