Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Hematooma kohdussa

Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja Taivaltaja » 13.11.2018 10:51

Hei! Onko täälä muita odottajia joilla olisi todettu hematooma, millaisia ohjeita olette saaneet ja kuinka tilanne eteni? Minulla alkoi todella voimakas verenvuoto ja hyytymät viime viikolla, ja tietysti olin varma keskenmenosta. Seuraavana päivänä pääsin ultraan, jossa suureksi yllätykseksi havaittiin vielä elävä sikiö ja syke! Keskenmenon riski on tällä hetkellä korkealla sillä kohdusta löytyi myös suuri hematooma raskauspussin ympäriltä. Olen viikon sairaslomalla kun työni on fyysinen ja nostoja pitäisi välttää. Huolestuttaa aika tavalla miten tämä lopulta päättyy...
Taivaltaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 01.11.2018 21:43

Re: Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja LN89 » 20.11.2018 23:08

Mulla oli alkuraskaudessa myös isokokoinen hematooma kohdun seinämässä, vuosin verta aika paljon. Olin myös varma keskenmenosta, mutta syke onneksi löytyi kuitenkin ultrassa. Olin kaksi viikkoa sairaslomalla ja lähinnä makasin sohvalla. Se auttoi, hematooma oli kontrollissa stabiili eikä vuotoja tullut enää. Nt-ultrassa hematooma olikin häipynyt jo kokonaan ☺️

Tsemppiä, epävarmuus on ikävintä. Kannattaa ehdottomasti pyytää lisää sairaslomaa, jos yhtään mietityttää!
LN89
 
Viestit: 1
Liittynyt: 20.08.2018 21:30

Re: Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja Lilian » 21.11.2018 21:46

Minulla todettiin pieni hematooma aivan alkuraskaudessa ja epäiltiin jo keskenmenoa verenvuodon ja kipujen vuoksi. Ultrattiin parin viikon päästä ja syke löytyi normaalisti, eikä hematooma aiheuttanut jatkossa enempää toimenpiteitä.
Vuoto oli kuitenkin niin suurta ja kivut rajuja, että tosiaan heti epäilivät raskauden menneen aikaisessa vaiheessa kesken. Jouduin ultraan "keskenmenon" jälkeisenä päivänä, koska minulle alkoi nousta kuume ja epäilivät, ettei kaikki olisikaan vuotanut kohdusta pois. Ultraava lääkäri totesi kuitenkin, että seurataan hetki ja parin piinaavan odotusviikon jälkeen ultrassa näkyi pieni syke :)

Mutta rauhallisesti kannattaa kyllä ottaa - henkisesti rankkaa aikaa ja fyysisesti ei kannata ponnistella turhia!
Lilian
 
Viestit: 16
Liittynyt: 17.04.2018 20:56

Re: Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja Satej » 23.11.2018 11:52

Mulla oli hematooma toisen kolmanneksen puolella, runsas verenvuoro alkoi n. rv 14 ja olin jo varma, että on mennyt kesken, etenkin kun aiemmassa raskaudessa olen kokenut spontaanin keskenmenon (tosin jo rv 7). Järkytys oli valtava, koska nt-ultrassa kaikki oli ollut hyvin puolisentoista viikkoa aiemmin. Kuitenkin ylimääräisessä ultrassa todettiin, että sikiöllä kaikki hyvin ja hematooma oli jo hyytynyt. Taisin ensin saada viikon verran sairaslomaa, mutta sitä jatkettiin kun reilu viikko myöhemmin alkoi uusi runsas ja kirkas verenvuoto. Ultrassa todettiin taas syyksi hematooma. Ohjeeksi sain välttää voimakasta rasitusta ainakin niin kauan kuin tulee kirkasta vuotoa. Rusehtavaa vuotoa kesti vielä parisen viikkoa, mutta sen jälkeen tilanne on onneksi rauhoittunut. Nyt menossa rv 22 ja rakenneultrassa oli kaikki hyvin eikä enää hematoomaa havaittavissa.
Satej
 
Viestit: 1
Liittynyt: 28.10.2017 18:41

Re: Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja Taivaltaja » 28.11.2018 16:03

Voi kiitos paljon teille vastanneille! Oli ihana lukea kokemuksia. Nää onkin yllättävän yleisiä, mutta melko vähän löytyy tietoa kuitenkaan, paremmin melkein englanninkielisiltä sivuilta.
Hain tosiaan myös lisää sairaslomaa, niin on voinut kunnolla huilata. Henkisesti tää on todellakin raskainta, mutta kyllä näistä hyvin päättyneistä kokemuksista saa voimaa :)
Tänään pääsin neuvolalääkärille ylimääräiseen ultraan tsekkaamaan tilanteen huolen vuoksi, sikiöllä oli kaikki hyvin mutta vielä ei ole hematoomassa muutoksia. Se ei onneksi ole enää vuotanut, että siinä mielessä hyvä juttu ja tämä lääkäri oli ihanan positiivinen muutenkin.
Ihanaa odotusaikaa teille! :)
Taivaltaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 01.11.2018 21:43

Re: Hematooma kohdussa

ViestiKirjoittaja käpsi » 03.12.2018 11:19

Hei. Tuo hematooma-asia on kyllä tuttu. Mulla on menossa kolmas raskaus, jossa kärsin hematoomasta, alkaen noin viikolta 12 ja päättyen noin viikolle 20. Edelliset kaksi hematoomaraskautta on päättynyt hyvin ja terve vauva syntynyt. Tämä kolmas on nyt viikolla 30 ja tällä hetkellä kaikki hyvin. Järkytys, epätoivo ja pelko ovat tulleet tutuksi, mutta onneksi kaikki on mennyt lopulta hyvin. Tsemppiä ja kaikkea hyvää hematoomista kärsiville <3<3
käpsi
 
Viestit: 1
Liittynyt: 03.12.2018 11:14


Paluu Raskausaika