Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Koronarokote

Koronarokote

ViestiKirjoittaja IiT » 16.07.2021 18:27

Oletteko ottaneet koronarokotteen nyt raskaana ollessa? Itseäni huolettaa hirveästi sekä sen ottaminen että ottamatta jättäminen. Altistun työssäni selkeästi suurentuneella riskillä kuin esim. etätöitä tekevä, ja mahdollinen uusi korona-aalto syksyllä taas tulossa. Vaan kun kukaan ei voi sanoa muuta kuin että tämänhetkiset tiedot eivät anna aihetta huoleen rokottamisesta raskausaikana. Tietoa vain on niin vähän.
IiT
 
Viestit: 6
Liittynyt: 16.07.2021 18:20

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 19.07.2021 10:24

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Enali » 19.07.2021 13:52

Ymmärrän hyvin pohdintasi ja huolesi. Itse nyt rv 20+1, päädyin ottamaan rokotteen ja sain nyt jo toisenkin annoksen. Omassa vaakakupissa painoi enemmän huoli mahdollisesta tartunnasta ja rajummasta taudinkuvasta. Totesin pelkääväni enemmän koronatartunnan riskejä raskaudelle kuin rokotuksen riskejä. Ei ole helppo päätös, kun asia on niin uusi eikä kukaan osaa kuitenkaan sanoa varmaa mistään, mutta tän hetkisen parhaan tiedon pohjalta en ole katunut omaa päätöstäni
Enali
 
Viestit: 2
Liittynyt: 16.06.2021 16:40

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Kirsti » 20.07.2021 23:33

Otin koronarokotteen raskausviikolla 13. Toista rokotusta en ole vielä ehtinyt saada. Pohdiskelin asiaa pitkään ja hartaasti. Lopulta tulin siihen tulokseen, että rokottamattomuus tuntui ajatuksena ahdistavammalta kuin rokotteen ottaminen. THL:n ohjeistus raskaana olevien rokottamisen suhteen oli juuri pari viikkoa aikaisemmin ehtinyt muuttua sallivammaksi, eivätkä rokottajat mitä ilmeisimmin olleet asiasta kovin hyvin kartalla. Minua rokottanut hoitaja jähmettyi kuullessaan raskaudesta ja kyseli kollegoilta, voiko rokotuksen antaa. Mukavammalta olisi toki tuntunut, jos hoitaja olisi tiennyt THL:n vallitsevat linjaukset, mutta sain rokotuksen. Enkä ole sitä katunut, varsinkin kun deltavariantti näyttää nostavan tartuntatapauksia ja neljäs aalto on käynnistynyt.
Kirsti
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11.04.2018 12:34

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja IiT » 24.07.2021 23:19

Kiva kun sain muutaman vastauksen. Itselläni ensimmäinen ja todennäköisesti ainoaksi jäävä raskaus menossa nyt 16. viikolla. Hirveästi jännittää, jos rokotteesta tulisikin juuri minun vauvalleni joku odottamaton sivuvaikutus, vaikkei sellaisista puhutakaan missään. Lähipiirissä on muutamia odottajia, jotka eivät ole uskaltaneet ottaa rokotetta, ja tämä tietysti vaikeuttaa valintaa entisestään. Töissä kyllä tulen altistumaan loman jälkeen melko varmasti, ja ikääkin on enemmän kuin normiodottajilla, mikä tietysti puoltaisi rokotteen ottamista.
IiT
 
Viestit: 6
Liittynyt: 16.07.2021 18:20

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja aep » 04.08.2021 21:48

Itsekin tätä pohtinut kovasti viime aikoina. Thl ei suoraan suosittele rokotetta raskausaikana, vaan lausunto on, että raskaana oleva saa halutessaan rokotteen ottaa. Se on eri asia, kuin suositus, päätös ja vastuu jää odottajalle itselleen. Minusta on todella kuormittavaa, kun päätöksen joutuu tekemään itse. Eniten huolettaa rokotteen uusi teknologia ja mahdollinen kuumereaktio - nämä tietenkin siitä näkökulmasta, että millaisia mahdollisia pitkäaikaisia vaikutuksia sikiölle&lapselle koituu.
Minuakin kiinnostaa, kuinka olette valinneet? Itse edelleen kahden vaiheilla.
aep
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06.05.2021 11:13

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Mappe » 05.08.2021 15:14

Itsekin mietin asiaa lähes päivittäin. Nyt kun deltavariantti on alkanut valtaamaan alaa, tuntuu vain ajan kysymykseltä, milloin itse saa tartunnan. Raskaus on ainoa riskitekijä kohdallani, mutta olisin ehdottomasti ottanut jo rokotteen, jos en olisi raskaana. Nyt vain pelottaa mahdolliset sivuvaikutukset sikiölle tai ennenaikainen synnytys. Olen rv 25. Tuntuu kyllä siltä, että vastuu rokotteen ottamisesta jätetään kokonaan yksilölle, mutta sitten samaan aikaan mediassa pohditaan rokotepasseja yms. ja paineistetaan ottamaan rokote. Lähipiirissäni on muutamia raskaana olevia, ja heistä kukaan ei ole ottanut rokotetta. Joukossa myös lääkäreitä ja muita terveysalan ihmisiä. Ehkä jos he olisivat rohkaistuneet ottamaan piikin, seuraisin heidän esimerkkiään. En tiedä...
Mappe
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08.04.2021 13:53

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Artemis » 06.08.2021 16:56

Itse otin rokotteen rv 14+6 (nyt 17+). Olin jo aiemmin ajatellut, että otan rokotteen raskauden jälkeen, mutta kun tuli uutta tietoa, että rokotteen saakin ottaa ja siitä on raskaana olevalle erityistä hyötyä, päätin kuitenkin ottaa sen jo nyt. Rokotteen ottaminen kuitenkin jännitti. Vaikka järjellä uskonkin, ettei se vahingoita vauvaani, silti rokotteen ottaminen huolestutti. Koronatartunnan saaminen tuntui kuitenkin suuremmalta riskiltä ja koska enemmän minua pelottaa keskenmeno ja muuten sairaalaan joutuminen, otin rokotteen. Mieheni mielestä rokotteen ottaminen oli "läpihuutojuttu", mutta itse tässä tilanteessa jouduin kyllä miettimään asiaa paljonkin, vaikka rokotteen lopulta otin. Siksi ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät uskalla tai halua rokotetta ottaa.

Itselleni tuli pieniä oireita rokotteesta, eli seuraavana päivänä tuli "miniflunssa": oli vilunväristyksiä, nuhaa ja lihaskipuja. En aluksi edes osannut yhdistää niitä rokotteeseen, mutta oireet todellakin sopivat yleisiin rokotteen sivuvaikutuksiin. Kaikki oireet kuitenkin loppuivat kuin taikaiskusta saman päivän iltana, myös rokotuskäden kipu katosi samalla. Eli kaiken kaikkiaan rokotteen ottaminen oli ihan positiivinen kokemus, sekä paikan päällä, jossa homma toimi todella jouhevasti ja ystävällisesti, että rokotteesta tulleiden oireiden lyhytkestoisuuden takia. Ehkä tämä kannustaa joitakin empiviä ottamaan rokotteen? :)
Artemis
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17.05.2021 22:08

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja MiniMax » 10.08.2021 20:36

Itseäkin mietityttää rokotteen ottaminen. Olen rv 27+6 ja odotan ensimmäistä vähän alle nelikymppisenä.
Työssä en altistu kovinkaan monelle, kun pieni yhteisö, taukotilassa on lisäkseni 5 henkeä joista 4 on rokotettu. Ja nyt viimeisen parin viikon aikana olen pyrkinyt käymään tauolla yksikseni tai syömään eväät ulkona.
Nyt syksyn lähestyessä ulkoruokailu vaan käy hankalammaksi, ja deltavariantti jyllää. Ja olisihan se ihan kivaa jos voisi hiukan edes tuntua siltä, ettei tarvitse olla veitsen terällä kokoajan. Mutta samalla miettii, niinkuin joku tuolla jo aiemmin myös, että mitä jos se oma lapsi sitten saa juuri rokotteesta jotain oireita.
Toisaalta siitä laskimotukoksesta vasta niitä oireita tuleekin jos sen saa sitten koronan kanssa vielä kaupanpäälle.
Ahdistaa.
MiniMax
 
Viestit: 1
Liittynyt: 30.06.2021 19:36

Re: Koronarokote

ViestiKirjoittaja Satusatu » 13.08.2021 10:01

Koen itse todella eriarvoiseksi sen, että tieteellisistä tutkimuksista huolimatta raskaanaolevia ei ole nostettu edes riskiryhmään. Yliopistosairaalatkin ovat myöntäneet, että raskasnaolevilla on selkeästi suurempi riski saada vakava korona ja joutua sairaalaan. Monissa muissa länsimaissa raskaanaolevat ovat riskiryhmää ja etulinjassa saamassa esim rokokotteita.

Inhimillisesti ajateltuna luulisi, että meistä ja vauvoistamme pidettäisiin huolta, mutta viranomaiset ovat jättäneet raskaanaolevat oman onnensa nojaan joka tavalla. Tämä herättää ahdistusta ja vihaa. Toivottavasti neuvoloista lähetetään eteenpäin virkamiehille viestiä raskaanaolevien hyvinvoinnin ignooraamisesta.
Satusatu
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06.07.2021 11:10

Seuraava

Paluu Raskausaika