Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Toistuva virtsatientulehdus

Toistuva virtsatientulehdus

ViestiKirjoittaja aep » 06.05.2021 11:58

Hei, onko muilla ollut raskausaikana toistuvasti virtrsatietulehdus?
Itselläni rv 14 ja takana jo 4 antibioottikuuria raskausaikana. Millaisia tutkimuksia teille on tehty ja miten pääsitte eroon toistuvasta tulehduksesta? Itse en ole toistaiseksi pyynnöistäni huolimatta päässyt vielä mihinkään tutkimuksiin, vaan aina on määrätty uusi antibioottikuuri, jopa 3 antibioottikuuria kuukauden sisään. Käytän karpalotuotteita yms, huolehdin hygieniasta, olen lisännyt c-vitamiinia, vältän sokeria ja muutenkin lääkärinkin mukaan tehnyt kaiken tehtävissä olevan.
aep
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06.05.2021 11:13

Re: Toistuva virtsatientulehdus

ViestiKirjoittaja Hopeatar » 07.05.2021 08:56

Hei

Runsas veden juominen on hyvä, jotta mahdollinen bakteeri huuhtoutuu pois elimistöstä. Yhdyntää ennen ja jälkeen pissalla ja alapesulla käynti auttaa. Toivon mukaan näytteesi on mennyt labraan, jotta on aina selvinnyt oikeasti vaikuttava Antibiootti. Itse joskus aikoinaan syönyt turhaan 3 eri Antibioottia, kunnes suostuivat laittamaan näytteen labraan. Stemppiä!
Hopeatar
 
Viestit: 4
Liittynyt: 03.02.2021 17:47

Re: Toistuva virtsatientulehdus

ViestiKirjoittaja Hansu -854 » 07.05.2021 12:38

Hei,

Täällä toinen vastaavasta kärsinyt, jo ennen raskautta melko usein.
Nyt RV 14+1.
Heti kun raskaus alkoi, alkoi tuledus tosi pahana (viljelyssä suuri määrä E.colia). Ensin söin yhden kuurin (Nitrofur C), ja heti päivä kuurin jälkeen jälleen suuri määrä E-colia ja tulehdus päällä. Sen jälkeen söin vielä kaksi kuuria Penomaxia (vastaava kuin Selexid) - ensin 5 päivää ja sitten 7 päivää. Kaikki näytteet viljelty, aina sama bakteeri, joka tulosten mukaan herkkä KAIKILLE antibiooteille. Jo ennen raskautta selvitettiin, että ei ole mitään rakenteellista vikaa tai muutakaan syytä tulehduskierteelle.
Olin tehnyt kaiken mahdollisen; juomiset, pisut & pesut(ei liikaa), sokerin ja kofeiinin vähentäminen, karpalovalmisteet ym. Ja aloin olla epätoivoinen, mietin jopa raskauden keskeytystä.

Kolmannen kuurin jälkeen lääkäri määräsi heti aloitettavaksi estolääkityksen ainakin seuraavan kolmen kuukauden ajaksi - nyt Nitrofur C estolääkkenä 1 kpl iltaisin. Ja lisäksi käytössä Karpalact Strong jossa myös maitohappobakteerit.

Kuin ihmeen kaupalla viimeisen kuurin ja viikon estolääkityksen jälkeen pissanäyte oli puhdas, ja on pysynyt sen jälkeen puhtaana. Oireita oli vahvasti alussa silti vaikka näytteet puhtaita, ilmeisesti rakko oli ottanut niin paljon "osumaa" eli ärtynyt todella. Nyt ajattelen niin, että vaikka mieluummin olisi syömättä mitään lääkkeitä, on tuo estolääke todettu turvalliseksi ja parempi näin kuin tulehdukset ja niiden aiheuttamat riskit.
Oletko keskustellut estolääkityksen mahdollisuudesta lääkärien kanssa?

Todella paljon jaksamista ja toivottavasti löytyy keinot saada hallintaan, on nimittäin perus raskausoireetkin näiden rinnalla jo "ihan ok" :roll;
Hansu -854
 
Viestit: 1
Liittynyt: 03.12.2017 19:00

Re: Toistuva virtsatientulehdus

ViestiKirjoittaja aep » 19.05.2021 21:31

Hei Hansu -854,

onpa mukavaa, kun kirjoitat kokemuksistasi! Kokemuksesi kuulostaa hyvin samankaltaiselta kuin omani. Joka kerta on viljelyssä löytynyt E.coli ja myös kaikki antibiootit ovat olleet siihen kohdennettuja. Penomax 2 kuuria, ensin kolme ja sitten viisi päivää, Nitrofur C 5 päivän kuuri ja oliko se yksi joku Kefexin tms 5 päivää. Viimeisimmän viiden päivän Penomax kuurin jälkeen virtsanäyte oli viimein puhdas! Mikä suuri helpotus! Mutta tunnistan myös tämän mainitsemasi oireilun. Välillä tuntuu, että oireet hetkittäin palaavat - onneksi mulla on labraan lähete valmiina, että voin viedä pissanäytteen varoiksi kun siltä tuntuu. Ehkä ensi viikolla on seuraavan näytteen aika. Helpottavaa kuulla, että sinullakin välillä oireen tuntua, vaikka näyte onkin ollut puhdas - toivottavasti minullakin olisi näin! Puhtaan näytteen jättämisestä itselläni on nyt viikko, ja jotenkin elätän toivoa että tämä tulehduskierre olisi vain ensimmäisen kolmanneksen vitsaus ja nyt toisella kolmannella hormonitoiminta olisi jotenkin muuttunut niin, että tulehdus pysyisi poissa. Onkohan tällainen edes mahdollista - noh, toivossa on hyvä elää :)

Kuin myös olen ollut valtavan epätoivoinen ja miettinyt jopa keskeytystä. Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut tällaisia terveysongelmia (eikä sen puoleen muitakaan vakavampia terveyshuolia), raskaus on ensimmäinen ja olen pelännyt ja huolehtinut sikiön puolesta valtavasti tämän tulehduskierteen takia.

Millaisia tutkimuksia sinulle on tehty ja millaisia neuvoja olet saanut tulehduksen ehkäisemiseksi? Miten tuollainen rakenteellinen alttius tulehdukselle tutkitaan?
Mitä sinulle on kerrottu mahdollisista vaikutuksista sikiöön?

Kofeiinin vähentämistä kukaan ei ole minulle maininnut keinona vaikuttaa tähän tulehtuneisuuteen, mutta koska koen että kahvi aktivoi jo muutenkin ärtynyttä pissasysteemiä, olen luopunut siitä oma-aloitteisesti. Lisäksi olen oma-aloitteisesti syönyt myös maitohappobakteeria ja C-vitamiinilisää. Minulla on käytössä 100% karpalomehu (3-4 shottilasillista per päivä) ja karpalojauhe 1rkl/vrk, lisäksi 100% greippimehu 2-3dl/päivä ja lime/sitruunamehu. Makeat olen jättänyt pois kokonaan ja karsinut valkoisen jauhon minimiin. Pesen alusvaatteet ja pyyhkeet 60asteessa allergialiiton hyväksymällä pesuaineella. Pisut&pesut muutenkin kuuluu normaali hygieniaohjelmaan. Joku lääkäri suositteli Vagisan voidetta, josko limakalvot ovat kuivahtaneet, laitan sitä iltaisin, vaikka en itse moista ongelmaa ole huomannut.
Juomisen määrää olen yrittänyt rajoittaa noin kolmeen litraan päivässä, koska syön lisäksi paljon vihanneksia ja hedelmiä. Liika on liikaa juomisessakin.

Tuo jatkuva 100% karpalomehun käyttö alkaa rasittaa, sehän on kamalan makuista. Joten ehkä voisin vaihtaa sen mainitsemaasi Karpalact Strong-valmisteeseen, kiitos vinkistä! Estolääkitys ilmeisesti olisi minullakin seuraava askel, jos tulehdus vielä palaa.
Itse suosittelisin pyytämään jatkuvaa lähetettä labraan ja labrasta aina näytettä viedessä kotinäytteenottopakkaus mukaan, helpottaa hommaa huomattavasti. Minua helpottaa tieto, että voin koska vaan viedä näytteen viljeltäväksi. Ehkäpä sinulla onkin jo jatkuva lähete :)

Kiitost tsempeistä ja jaksamista myös sinulle! Toivon kovasti, että näytteesi on pysynyt puhtaana ja ehkäpä ne oireilutkin siitä ajan kanssa vähenee ja poistuu!
Mielenrauhaa ja hyvää vointia odotukseen.
aep
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06.05.2021 11:13


Paluu Raskausaika