Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Raskausdiabetes paasto

Raskausdiabetes paasto

ViestiKirjoittaja Kamumimu » 30.03.2021 13:08

Mistään en ole löytänyt kirjallista ohjetta siitä, että kuinka pitkä tuo paaston täytyy olla, kun kotona mittailee sokereita. Joka paikassa lukee vain, että ennen aamupalaa eli kun herää. Itse olen jostakin kumman syystä mitannut 8-10h paaston, eli kun syön iltapalan noin 21-22, niin herään joskus 5-6 aikaan ottamaan 8h sokerin ja menen takaisin nukkumaan. Onko tässä mitään järkeä? Usein kun olen sitten herätessäni mitannut huvin vuoksi, on arvo alhaisempi kuin 8h kohdalla. Rv 36 nyt menossa, voiko vielä tuota mittaustapaa muuttaa? Kuulostaa omaankin korvaan nyt jotenkin oudolta, että herään kesken unien ottamaan sokerin ja menen takaisin nukkumaan, kun kuitenkin joka paikassa sanotaan että herätessä ennen aamupalaa. Minäkään en kuitenkaan heti saa unta sen syömisen jälkeen, vaikka yleensä sen iltapalan jälkeen menenkin sänkyyn, mutta katson vielä Netflixia pari tuntia ennen kuin uni tulee, ja sitten lyhyiden yöunien jälkeen nousen ottamaan sokerin. Siinä sitten kestää yleensä jopa tunti ennen kuin saan taas unta ja sitten heräänkin joskus 10-12 aikoihin. Olisiko järkevämpää nyt kuitenkin sitten alkaa mitata paastoarvoja sitten kun oikeasti herää eikä niin että nousen kesken unien?
Kamumimu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 23.09.2020 15:12

Re: Raskausdiabetes paasto

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 04.04.2021 13:38

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Raskausdiabetes paasto

ViestiKirjoittaja JeLo » 14.04.2021 12:59

Hei,

Mullakin on seurannassa nuo sokerit, mutta en ole mitenkään ajatellut tuota yötä. Syön iltapalan joskus kasin aikaa ja sitten kun herään otan sokerit. Yleensä herään 05-08.30 välissä. Jos heräilen viideltä, ne on hieman korkeammat kun 7-8 välissä. Olen ajatellut, että hermoilematta ja normaaleilla yöunilla selviää hyvin, ja näin oon nyt mennyt eikä neuvolasta ole huomautettu asiasta. Olen jo viimeisellä kolmanneksella.
JeLo
 
Viestit: 5
Liittynyt: 30.10.2020 21:10

Re: Raskausdiabetes paasto

ViestiKirjoittaja Marzu88 » 26.04.2021 17:16

Moi!

Mäkin seurailen nyt raskauden aikana noita sokereita enkä ole sen koommin ajatellut tuoti paaston tuntirajaa. Syön iltapalan 20:30 ja otan paastosokerin herättyäni siinä 7 aikaan :)
Huomaa vaan, että mikäli on päivällinen ja iltapala myöhästynyt niin paastosokerikin on korkeampi, joten tässä itse etsin tällä hetkellä sitä ns. oikeaa iltapala-aikaa, jotta saisin paastosokerin pysymään rajojen mukaisina :)
Marzu88
 
Viestit: 1
Liittynyt: 26.04.2021 17:13


Paluu Raskausaika