Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

raskausajan diabetes

raskausajan diabetes

ViestiKirjoittaja odottaja82 » 23.03.2021 10:30

Moikka!

onko täällä ketään jolla on todettu raskausajan diabetes? jos on olisi kiva vaihtaa kuulumisia ja miten on mennyt.
odottaja82
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23.03.2021 10:17

Re: raskausajan diabetes

ViestiKirjoittaja Kamumimu » 23.03.2021 12:11

Moi! Mulla todettiin varhaisessa rasituksessa arvoilla 5,6 10,5 ja 8,3 eli kaks ekaa arvoa ylittyi hieman. Taustalla vahva sukurasitus ja 20kg ylipainoa. Nyt menossa rv35 jo ja oon aloittanut Metforem 500mg, 1 aamulla ja 2 illalla. Paastoarvot on olleet mulla se ongelma, ne on olleet toistuvasti 5,6-5,9 luokkaa, mut nyt oon ruokavaliolla ja tolla lääkityksellä saanut pysymään aika hyvin kurissa. Tässä nyt loppuaika täytyy tiiviisti tarkkailla ja käydä ultrassa kattomassa ettei vauva kasva liikaa. Toistaiseksi kaikki hyvin, paitsi liikaa lapsivettä on, mutta se kuulemma ei lasta sinänsä haittaa. Synnytys käynnistetään viimeistään laskettuna aikana, jo aikaisemminkin jos lapsi lähtee hurjaan kasvuun.

Mites sulla?
Kamumimu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 23.09.2020 15:12

Re: raskausajan diabetes

ViestiKirjoittaja Minzu » 23.03.2021 12:12

Hei!
Mulle todettiin raskauden alussa. Kävin siis jo viikolla 12 sokerirasituksessa ja paastoarvo oli sen 5.3. Siitä napsahti sitten heti diagnoosi. Muut arvot olikin ihan hyviä ja maltillisia. Heti kärkeensä siis sain verensokerimittarin kotiin ja sitten alkoi sokerien mittaukset. Sokerit kuitenkin pysyivät maltillisina ja sen vuoksi teksteissä lukeekin, että mulla hoidetaan tätä raskausajan diabetesta ruokavaliolla. Diagnoosin jälkeen siis mittasin viikon verran intensiivisesti, sen jälkeen sain luvan mittailla 3-4 viikon välin satunnaisina päivinä. Muistaakseni viikolla 26-27 piti pitää taas intensiivisempi mittausjakso, mutta koska sokerit ovat olleet ihan normaalit, jatko oli taas satunnaisesti. Nyt mennään viikolla 34+5 ja sokerit edelleen maltilliset. Aamusokerti oli tänäänkin 4.9 ja aamupalan jälkeen 6.7.

Häpeäkseni täytyy kyllä sanoa, että en usko koko diagnoosiin. Oon joskus aikasemminkin käynyt sokerirasituksessa ilman raskautta ja tuolloinkin paastoarvo oli sen 5.3, mikä on ilman raskautta ihan normaali. En myöskään ole sen kummempaa ruokavaliota noudattanut, mitä muutenkaan. Pyrin syömään säännöllisesti ja monipuolisesti. Herkutteluja sillon tällöin kuten ennenkin. Ymmärrän kyllä riskit ja kyllähän se välillä huolestuttaa, mutta yritän olla turhia miettimättä.

Vauva ainakin voi hyvin, eikä ole mitenkään järkyttävästi kasvanut. Pari viikkoa sitten meillä oli vielä lisäultra koon ja asennon varmistamiseksi, ja sen mukaan mennään hieman normaalikäyrän alla. Synnytyksen suunnitteluun pääsen tällä viikolla ja jälleen ultraan tarkistamaan asentoa ja kokoa. Eli hienosti ainakin seurannat toimivat täällä meillä. Sanottakoon vielä sekin, että raskauskiloja on tullut tähän mennessä 5 lisää, että senkin puolesta aika mallikkaasti on menty.

Mutta kyllä tuo diagnoosi mietitytti heti alussa ja tässä matkan varrellakin. Onneksi kuitekin omalta osalta kaikki hyvin ja ei ole tarvittu insuliineja tai muutakaan. Nyt jännittää enää, että miten vauvan sokerit käyttäytyvät kun hän syntyy. Toivon parasta ja pelkään pahinta, mutta sen näkee sitten.

Tsemppiä omaan raskauteesi!
Minzu
 
Viestit: 7
Liittynyt: 23.08.2020 17:24

Re: raskausajan diabetes

ViestiKirjoittaja odottaja82 » 24.03.2021 08:48

moikka!
mä kävin sokerirasituksessa 27vko ja 5.3 11.6 ja 8.2 oli paastoarvot.
Mulle tämä oli iso shokki ja järkytys,kun en ole mikään makean syöjä että tämä tuli diagnoosina ja sit aloin kattoo tosi tarkkaan mitä syön ja mitä en syö.jätin kaikki makeat pois. perus kotiruokaa teen,mut enemmän kasviksia ja proteiinia joka aterialla ja sit vaihdoin kaikki täysvilja tuotteisiin ja maitotuotteet rasvattomiin.välipalat on haastavia kun en ole mikään välipalan syöjä muutenkaan,niin nyt pitää sit syödä edes jotain ja vettä tulee pitkin päivää juotua paljon.jalassani on rasitusmurtuma niin en ole päässyt edes harrastaa lenkkeilyä niin sekin auttaisi sokereiden hallinnassa,toivottavasti pian pääsisin!Toivon että kaikki sujuu hyvin ja vauva ei kasva liikaa ja et vauvalla pysyy sokerit normaaleina,mut sen näkee sitten.

tsemppiä odotukseen!
odottaja82
 
Viestit: 3
Liittynyt: 23.03.2021 10:17

Re: raskausajan diabetes

ViestiKirjoittaja tuiketta » 25.03.2021 15:49

Mullakin todettiin raskausdiabetes rv 24. Ei ylittynyt sokerirasituksessa kuin kahden tunnin arvo ja sekin vain hieman. On tiukat nuo rajat kyllä mitä siinä käytetään. Olen ihan normaalipainoinen ja olen liikkunut ja syönyt normaalisti. Alkuraskaudessa paino ei juurikaan edes noussut rajun oksentelun vuoksi. Mittailin sitten verensokereita pari viikkoa. Aamuisin aterian jälkeen välillä ollut hieman koholla mutta muuten arvot pysyneet normaaleissa. Luulen, että aamuisin stressi vaikuttanut verensokerin nousuun kun töihin pitänyt mennä väsyneenä, koska sillä ei ole ollut merkitystä mitä olen syönyt. Sairaslomalle kun jäin niin näytti verensokeritkin vähän laskevan.
Vauva on todettu olevan hieman keskivertoa isokokoisempi, mutta luulen että se olisi sitä ilman raskausdiabetestakin koska isän puolelta on isokokoisuutta suvussa. Muutenkin yrittänyt suhtautua siihen, että keskiarvot on vain suuntaa antavia. Jos kasvaa tasaisesti omalla käyrällään niin turha siitä stressiä ottaa.
tuiketta
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02.11.2020 20:14


Paluu Raskausaika