Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppuu?

Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppuu?

ViestiKirjoittaja Ylläpito/Maria » 15.05.2014 09:53

Kysymys: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppuu?

Terveydenhoitajan vastaus: Säännöllinen syöminen ja juominen on pääosassa pahoinvoinnin helpotuksessa. Vaikka ruokaa ei tekisi mieli, on tärkeää syödä noin 3h välein pieniä aterioita. Usein sitrushedelmät sopivat hyvin, vaikka kärsisi pahoinvoinnista. Illalla nukkumaan mennessä kannattaa laittaa yöpöydälle esim. mandariini tai appelsiini, jonka syö ennen kuin nousee aamulla ylös. Ruokaillessa kannattaa suosia kylmiä ruokia, kuten ruokaisia salaatteja, ne yleensä maistuvat pahoinvoinninkin yhteydessä. Hedelmien lisäksi mm. pähkinät ovat hyvä välipala. Jos mikään ruoka ei maistu, täytyy huolehtia riittävästä nesteytyksestä. Alkuraskaudessa paino voi usein pudota ja usein syynä on juurikin pahoinvointi. Suurimmalla osalla pahoinvointi helpottaa 12 raskausviikkoon mennessä.
Ylläpito/Maria
 
Viestit: 35
Liittynyt: 14.05.2014 16:14

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja sipsik » 22.07.2015 19:30

postafen 25mg x2 autaa.
sipsik
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22.07.2015 19:27

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja Tuuli79 » 10.08.2017 22:32

Itselläni pahoinvointi alkanut ennen kun olen edes tehnyt raskaustestin ja jatkunut suunnilleen viikolla 20 asti. Minut pelastanut akupunktiorannekkeet, joita ainakin apteekit myyvät, voidaan käyttää myös yleensä pahoinvointirannekkeina ja hinta vain noin 20€. Ilman niitä olisin ollut ollut tiputuksessa useasti.
Tuuli79
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26.07.2017 08:58

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja EV1 » 16.03.2018 23:09

Itse yritin hallita hurjaa etomisen tunnetta epätoivoisen monella tapaa. Kokemus edellämainituista akupunktiorannekkeista oli positiivinen, sillä vaikka ne eivät tunnetta poistaneetkaan tuntui siltä että pahin terä olisi taittunut niiden avulla. Haasteellisinta oli ihan perinteinen syöminen ja etenkin ensimmäisten 2-3kk ajan. Perinteinen vesi oli pahin aiheuttamaan huonoa oloa. Siksi jouduinkin juomaan paljon esim. kivennäisvesiä. Myös salmiakki auttoi huonoon oloon jos ei muuta pystynyt syömään (auttoi myös huimaukseen ja alhaiseen verenpaineeseen).
EV1
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16.03.2018 23:04

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja Ellimari » 17.03.2018 14:06

Neljäs raskaus puolivälissä. Kaikista ollut 24/7 kuvottava olo ihan loppuun asti (tyttöraskauksista vielä pahempi olo kuin pojasta). En ole keksinyt mitään mikä sen kummemmin auttaisi, kaikki mitä syö on pahaa ja jos ei syö on paha olo. Että kovin on yksilöllistä.
Ellimari
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22.02.2018 00:32

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja Hanska1234 » 19.03.2018 12:48

Itselläni pahoinvointirannekeet eivät ole auttaneet yhtään. Itse asiassa mikään ei ole auttanut. Olen nyt 11. raskausviikolla ja oksentanut kohta 4 viikkoa, viime viikolla mikään ei enää pysynyt sisällä moneen päivään ja jouduin käymään tiputuksessa, se auttoi jaksamiseen vaikkei pahoinvointiin ja oksenteluun. Ainoa neste mikä on edes jotenkin pysynyt sisällä on kylmä vesi. Kaikki muu tulee ylös. Päivystyksessä ihmeteltiin miksi menin sinne (tiputukseen) ja varsinkin lääkäri vähätteli tilannettani. Kannattaa silti hakeutua tiputukseen jos siltä tuntuu, se auttaa jaksamaan taas pari päivää eteenpäin. Nyt odotan koska tämä pahoinvointi loppuisi kokonaan, ei jaksaisi enää yhtään.
Hanska1234
 
Viestit: 4
Liittynyt: 09.02.2018 23:40

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja verpsa » 21.03.2018 12:30

Minulla oli alussa ns. "normaalia raskauspahoinvointia" joka helpottui itsestään ja syömällä tiheästi välipaloja ja ruokaa. Rv 10 kohdalla kuitenkin alkoi järkyttävä oksennuskierre eikä mikään pysynyt sisällä. Hakeuduin viikolla 11 päivystykseen, jossa sain litran lisänestettä. Minut päästettiin kotiin ja ohjattiin herkästi hakeutumaan uudelleen. Rv 12 olo ei vieläkään ollut helpottanut ja olin laihtunut lähemmäs kuusi kiloa. Minusta tehtiin työterveydessä lähete synnytysvastaanottoon ja pääsin sitä kautta osastolle muutamaksi päiväksi tiputukseen. Olo helpottui hieman, nyt katsotaan miten tästä jatkuu, tuleeko paha olo takaisin. :-)
verpsa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 24.01.2018 14:50

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja JanikaKiesi » 22.07.2019 09:24

Mulla menossa viikko 13+3 ja aamupahoinvoinnit vasta alkoivat tänään aamusta, syön terveellisesti ja juon tosi paljon vettä. Inhoan vaan ylikaiken oksentamista.
JanikaKiesi
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03.06.2019 18:37

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja AnnuA » 13.02.2020 16:10

Suosittelen kokeilemaan matkapahoinvointiin tarkoitettuja rannekkaita.
Noita saa apteekista. Painavat akupunktiopistettä.
Itse oksensin viikon ja olin aivan kuollut petipotilas, mutta päätin kokeilla, kun nuo ovat auttaneet minua matkapahoinvoinnin kanssa ja joskus kuulin niiden tehoavan myös raskauspahoinvointiin. Itselläni pahoinvointi loppui siihen. Maksavat ehkä 25€, ovat pestävät ja kestävät hyvin käyttöä. Eli ei suuri satsaus, jos auttaa.
AnnuA
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08.11.2019 09:42

Re: Miten hoidan alkuraskauden pahoinvointia? Koska se loppu

ViestiKirjoittaja Katih » 06.05.2020 23:49

Itselleni toimi minttu. Oikeastaan mikä tahansa minttu/menthol/eukalyptus -tuote. Äklö olo oli n. rv 8 alkaen aina rv 20een asti (nyt menossa rv 33), aamusta iltaan. Oksennus tuli muistaakseni vain pari kertaa. Välillä teki mieli suolaista ja sitten taas mitä tahansa kylmää ja raikasta. Erityisesti esim. pakastemarjojen tai hedelmien jälkeen tuli todella ällöttävä olo, olivat niin makeita, mutta jollain mintunmakuisella siitä pääsi eroon. Alkuun pureskelin ihan minttupurkkaa mutta siitä tuli niin paljon ilmaa mahaan että tajusin jossain vaiheessa vaihtaa pastilleihin :D Omat suosikit ovat Mynthonin Viileä Minttu ja Eucalyptus ja niistä on ollut apua myös närästykseen (jota on edelleen...). Apu oli melko väliaikaista, ei kestänyt tunteja, mutta pelastivat todella monet bussi- ja automatkat ja olivat hyvät erityisesti iltaisin kun ei meinannut saada nukuttua huonon olon takia, yöllä jos heräsi ja äklötti, ja että aamusta selvisi jotenkuten kunnes ruoka maittoi.
Katih
 
Viestit: 1
Liittynyt: 28.10.2019 13:11

Seuraava

Paluu Raskausaika