Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeaminen raskauden aikana

Kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeaminen raskauden aikana

ViestiKirjoittaja Riiha » 31.12.2020 11:28

Hei!

Minulla todettiin rv 28 verikokeiden oton yhteydessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Hakeuduin verikokeisiin matalan hb:n ja hiusten runsaan lähdön vuoksi. T4v oli kokeissa 11,1 ja tsh 5.1, hb 114 ja ferritiini 17. Minulla ei käynyt mielessäkään, että kilpirauhasarvoissa voisi olla jotain häikkää. Ajattelin koko ajan, että oireet liittyvät normaaliin raskauteen ja hemoglobiinin laskuun, kun ne ovat niin samanlaisia keskenään. Sukurasitetta ei myöskään kilpirauhasen sairauksien suhteen ole. Kuinka yleistä on, että kilpirauhasarvot voisivat heitellä näin raskauden aikana ja palautua normaaliksi raskauden jälkeen vai onko todenäköisempää, että vajaatoiminta on ollut minulla jo raskautta ennen hoitamattomana? Raskautumisessa ja kuukautiskierrossa ei ole ollut minulla mitään ongelmaa. Kyseessä nyt siis ensimmäinen raskaus. Itselläni on kova huoli ja stressi siitä, miten hoitamattomat arvot ovat vaikuttaneet vauvan kehitykseen (keskushermosto, aivot?). Rakenneultrassa kaikki vaikutti olevan hyvin, mutta huoli on silti kova.
Riiha
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23.11.2020 17:09

Re: Kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeaminen raskauden aikan

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 01.01.2021 22:31

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Raskausaika