Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Raskausajan ruokavalio

Raskausajan ruokavalio

ViestiKirjoittaja mmmeli » 20.05.2020 09:40

Itselläni on ensimmäinen raskaus, alkuvaiheessa ollaan. Pahoinvoinnit minulla on alkaneet viikko sitten maanantaina ja kestää edelleen. Oksentelua on lähes päivittäin ja pahoinvointi ei painotu pelkästään aamuun, vaan vaihtelee pitkin päivää aina iltaan saakka.

Nyt mietinkin että mitä olette saaneet syödyksi pahoinvointien jyllätessä. Olen yrittänyt syödä ns. oikeaa ruokaa, mutta tuntuu etten saa ruokaa alas, sillä alkaa heti puistattamaan ja ällöttämään. Pystyn syömään muutaman haukun ja sitten meinaa oksettaa. Haluaisinkin kuulla, mitä muut ovat saaneet syötyä tällaisessa tilanteessa. Ja missä vaiheessa on helpottanut niin että pystytte syömään taas "normaalisti".
mmmeli
 
Viestit: 2
Liittynyt: 05.05.2020 15:20

Re: Raskausajan ruokavalio

ViestiKirjoittaja Samettiruusu » 20.05.2020 14:02

Minulla tässä kolmannen raskauden alkuaikana oli koko päivän kestävä paha olo joka huipentui iltaan. En oksentanut kuin pari kertaa, mutta huono olo oli koko ajan. Pystyin syömään hapanta ja kylmää ( esim. Rahka, maustamaton jogurtti, jääkaapista otettu appelsiini ja sitruunasorbetti) Paino tippui nelisen kiloa alkuun. Joskus raskausviikon 12 tienoilla alkoi aamupala maistumaan, sitten lounas ja päivällinenkin. Nyt olen viikolla 27, välillä iltaisin tunnen huonoa oloa mutta muuten vointi on ok. Makean syönnistä tulee etova olo( mutta ehkä se on vain hyvä asia), ja jostain ilmeisesti psykologisesta syystä johtuen en voi juoda punaista mehua ;). Tällähetkellä suurinta herkkua on riisipuuro ja mansikkasoppa. (punaista soppaa voi syödä, kumma kyllä)!
Samettiruusu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12.04.2020 15:26

Re: Raskausajan ruokavalio

ViestiKirjoittaja nin_ » 20.05.2020 17:16

Mulla alkoi myös oksentelu ja pahoinvointi aikaisin. Oksensin aamusta iltaan useita kertoja päivässä. Parhaaksi koin syödä helposti oksennettavia ruokia, kuten vanukkaita, mehukeittoja, leipää, jäätelöä/mehujäätä yms., mitkä sai helposti alas ( ja hetken päästä ylös). Tätä kesti melkein kaksi kuukautta, jonka jälkeen pystyi pikkuhiljaa alkaa syödä taas normaalisti. Silloin tuntui, että oli kokoajan nälkä. Nyt olen jo loppusuoralla ja pahoinvointi ei tullut takaisin tuon jälkeen :)
nin_
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08.01.2020 21:19

Re: Raskausajan ruokavalio

ViestiKirjoittaja Ilona7 » 26.05.2020 22:34

Itse vielä ekalla kolmanneksella. Pahoinvointia enemmän tai vähemmän pitkin päivää. Oksentanut en tosin ole, vaikka lähellä sekin ollut. Lämmin ruoka, uunissa tehty ruoka ei maistu. Tein lämpimän couscoussalaatin, ja olin oksentaa, vaikka itse salaatin valmistin ja vaikka eri raaka-aineita maistelin valmistaessa ja teki miel.

Huomaan, että jos nälkä menee yli, on pakko ottaa joku hedelmä tms turvaruoka ennen kuin syön kunnollista ruokaa.

Itselläni kirpeät hedelmät ovat tuki ja turva. Satsumat, vihreät omena, ananas, jääkaappikylmt viinirypäleet. Maitotuotteista viili ja maustamaton jugurtti. Salaatit, tortilla ja tänään kalakeitto upposi hyvin. Mutta lämpimien ruokien kanssa useimmiten tökkii kuin menisi alas. Kananmunaleivät olleet myös pelastus, jos mikään ei meinaa mennä.
Ilona7
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11.05.2020 21:17


Paluu Raskausaika