Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Painonnousu huolettaa

Painonnousu huolettaa

ViestiKirjoittaja PS » 16.08.2019 19:16

Moi. Painoindeksini oli ennen raskautta 27. Raskausviikkoja nyt lähes 27 ja painoa tullut jo 13kg. :roll: Sokerirasitus oli ok. Verenpaineet lievästi koholla neuvolamittauksissa, mutta kotona erittäin hyvät, melkeinpä alhaiset paikoin. Painonnousu stressaa. Liikunta oli hyvin satunnaista noin raskauden puoleen väliin saakka jäätävän väsymyksen vuoksi. Turvotus oli aikamoista silloin ja söin tiheästi pahoinvoinnin takia, ehkä sain liikaa energiaa? Mutta sen jälkeenkin paino vain noussut. Nyt olen harrastanut liikuntaa yli kuukauden verran säännöllisesti 2-4 kertaa viikossa ja silti +3kg painoa. Herkutellut en ole tämän raskauden aikana sen enempää kuin ennenkään. Ruokavaliorunko on terveellinen, vaikka herkkujakin siihen myös mahtuu, mutta ei joka päivä. Aamupalaksi esim puuroa/marjoja/kananmunaa, aterioilla lautasmalli, syön melko vähän leipää, välipalaksi/iltapalaksi rahkaa/hedelmiä/kreikkalaista jugurttia/ruisleipää. En tiedä, mitä teen väärin. Ehkä herkut voisi poistaa kokonaan, mutta mielestäni ne kuuluvat kohtuullisissa määrin elämään. Onko mahdollista, että raskauden vuoksi lihoisin jotenkin helpommin? Mitään isompia turvotuksia ei ole, jalat joskus vähän turpoilee. Maha ei ole valtava, mutta sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella. Olen pitkä.

Onko muita, joilla painonnousu näin runsasta, vaikka olisi suht terveellisesti elellyt? Olen ymmärtänyt, että hoikilla painonnousu usein runsaampaa, mutta ylipainoisilla odotetaan painon nousevan vähemmän. Siksi tunnen itseni epäonnistuneeksi, kun ylipainoa oli entuudestaan ja silti kiloja vain tulee.
PS
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22.05.2019 12:27

Re: Painonnousu huolettaa

ViestiKirjoittaja taavetti » 17.08.2019 18:05

Täällä hep! Itsellä painoindeksi ennen raskautta myös 26.jotain, eli lähellä 27. Mitenkään lihavaksi tai ylipainoiseksi en itseäni kuitenkaan mieltänyt. Ennen raskautta liikuin vähintään 4 kertaa viikossa salilla+spinningissä, siihen päälle päivittäin 3-8 km koiran kanssa kävelylenkkeilyä. Sama meno jatkui about raskauden ekat 18 viikkoa, sitten joutui vähän himmaamaan. Edelleen käyn vähintään 3 kertaa viikossa salilla, mutta vauhti ja treeniteho on tottakai alkanut laskemaan. Nyt viikkoja kasassa 27+2, ja kiloja jo 8 kg. Sokerirasituksessa kävin vasta eilen, joten tuloksia sieltä vielä odotetaan. Minä syön myös normaalisti, mutta herkkuja kn tullut kyllä ehkä vähän liikaa. Tuntuu vaan, että kaikki jää kiinni, saman tien! Juurikaan se ei missään silti näy, en huomaa varsinaisesti lihoneeni. Sf-mitta oli viimeksi (3 viikkoa sitten) himpun verran keskikäyrän alapuolella. Painonnousu hirvittää, nyt kun vasta pitäisi ne isot kasvuviikot alkaa, ja nyt jo ollaan +8 kg. Taitaa mennä yli 15 kg rikki. :S toisaalta se helposti tippuu raskauden jälkeen, kun pääsee taas normaaliin liikuntaan kiinni, mutta pelottaa jos tästä on itselle ja sikiölle jotain haittaa :/
taavetti
 
Viestit: 33
Liittynyt: 07.06.2018 14:02

Re: Painonnousu huolettaa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 20.08.2019 21:03

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Painonnousu huolettaa

ViestiKirjoittaja ka-ta » 31.10.2019 00:44

Esikoisesta lihoin 27kg (50kg->77kg).
Matalan hemoglobiinin vuoksi söin paljon lihaa ja herkkuja. Herkuilla korvasin kahvin tuoman energian jota olin tottunut juomaan paljon ! Matalan Hb takia en jaksanut liikkuakaan.

Lähtöpainoni oli niin matala että kroppani myös vain valmistautui siihen että kohta tuotetaan ravinto seuraavan 6kk ajan täyspäiväisesti ja vähintään seuraavan vuoden "osa-aikaisesti" jälkeläiselleni. Myös jalkapohjat paksuuntuivat koska evoluutio ei ole pysynyt perässä siinä että nykyään kaikilla on kengät, vaan kroppa koitti jalkapohjista tehdä sellaiset että niillä jaksaa lapsia kantaa ! :D

Paino putosi ensimmäisen vuoden esikoisen syntymästä ihan itsekseen panostamatta siihen lainkaan. Esikoisen synnyttyä minun ei tehnyt lainkaan mieli mitään epäterveellistä ja turhaa. Sanotaan että 9kk vie palautua, ja niin se on. Siinä kohtaa painon lasku tehostui silmin nähtäväksi.
Nyt reilu 2v myöhemmin painoa on 5kg enemmän kuin alkuperäinen lähtöpainoni, mutta näytän myös terveeltä ja minulla on ihan melko hyvät tissit ja peppu, ennen vain peppu :)

Hyvä tehdä terveellisiä valintoja, mutta stressiä ei kannata ottaa ! Stressi on vahingollista kaikille, teille ja perheillenne.
ka-ta
 
Viestit: 1
Liittynyt: 31.10.2019 00:25


Paluu Raskausaika