Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Etinen istukka

Etinen istukka

ViestiKirjoittaja Anna... » 20.04.2019 18:22

Hei!

Olen vuodellut verta alkuraskauden aikana. Kovasti tuo aina säikäyttää, vaikka sitä ei välttämättä paljoa tule. Tarkistuttamassa on käyty useampaan kertaan ja sikiö on siellä elossa aina ollut ja vastannut viikkoja. Nyt viimeisimmällä kerralla verta tuli ensimmäistä kertaa runsaammin. Totesivat, että etinen istukka luultavasti vuotelee. Menossa on kahdestoista viikko ja istukan paikka lääkärin mukaan usein siirtyykin kohdun kasvaessa ja raskauden edetessä.

Löytyykö täältä kohtalotovereita? Miten teillä on sujunut? Tuo vuotelu on niin hermoja raastavaa ja pelottavaa, että ei ole uskaltanut juuri iloita, vaikka kovasti toivoisi niin voivansa tehdä :( .
Anna...
 
Viestit: 1
Liittynyt: 13.03.2019 12:34

Re: Etinen istukka

ViestiKirjoittaja Hebbuli_86 » 20.04.2019 23:46

Mulla oli edellisessä raskaudessa etinen istukka. Tod.näk alkionsiirron takia, kuulemma yleistä. Mulla ei noussu koko raskausaikana mutt kumma kyllä en vuodellu verta. Kaikkea muuta ongelmaa kyllä sitte oliki ja raskausaika todella stressaava. Tihiästi olin ultrattavana. Jäin varhain sl koska fyys työ navetassa. Vikat neljä vkoa asustelin tutun luona sairaalan lähellä. Lapsi synty 37+jotain vkoilla kiirellisellä sektiolla, vkoa ennen suunniteltua sektiota.

Tämä rask alkanu ns luomuna mutt näiden välissä oli kuus keskenmenoa. Oon vuotanu alkuraskaudessa ajoittain runsaastiki verta ja ollu menkkamaista jomottelua. Istukka nyt ylhäällä. About vkoista 23 eteenpäin ei oo ollu enää vuotoja mutt aika vasta vauva päätti pyörähtää ympäri ja vissiin samalla repas jotain kiinnikkeitä. Hb laski mutt vauvalla kaikki ok. Tooosi herkästi supistanu sen jälk ja nyt oon vuodelevossa kotona kunnes synnytän. Nyt rv 30+6. Vieläkään en uskalla täysin luottaa ett esikoisellamme olisi sisarus kesällä.

Todella hermoja raastavaa ollut ja tässäkin raskaudessa tihiästi ollu ultrattavana erinäisin syin verevuodon lisäksi. Itellä vuotelu liitty selvästi rasitukseen ja ponnisteluun/nosteluun. Totaalilevossa ja reilulla nesteytyksellä (2-3l/pvä plus ruokajuomat) rauhottu. Aina vuotoihin ei liittyny kipua. Huomas vaan vessareissulla ett pytty punanen. Alussa vuodot tuli jotakuinki oletettujen kk aikoihin mutt niukkana.

Kehottasin ottamaan mahd rauhassa ko istukkaki vielä etinen. Kaikki nostot ja ponnistelut pois, vatsa pitää pehmeänä ettei tarvi ulosteen takiakaan ponnistella. Rautalisästä voi myös olla apua. Toivotaan ett pysyy sisällä ja tsemppiä sektioon. Muista pyytää pitkäkestoinen puudute myös sektiohaavalle kun kursivat kokoon.
Hebbuli_86
 
Viestit: 15
Liittynyt: 20.10.2016 10:14

Re: Etinen istukka

ViestiKirjoittaja PS » 22.05.2019 12:33

Verta tuli viikolla 5+ hyvin niukasti, viikolla 8 todettiin yksityisellä ultrassa elävä sikiö joka vastasi viikkoja. Vuorokausi tämän jälkeen alkoi runsaampi vuoto (kesti vuorokauden, pienen pienten hyytymien kera). Seuraavaan ultraan pääsin julkiselle puolelle vasta viikon kuluttua viikolla 9+, koska vuoto oli hallittavissa ja merkittäviä kipuja ei ollut. Tällöin todettiin etinen istukka. Liikunta (poislukien rauhallinen kävely), nostelu ja yhdyntä kiellettiin nt-ultraan asti. Viikolla 12+6 istukka oli siirtynyt pois kohdunsuulta ja sai luvan elää "normaalia elämää".
PS
 
Viestit: 4
Liittynyt: 22.05.2019 12:27


Paluu Raskausaika