Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Itse mittaukset

Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 02.04.2018 17:59

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 481
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja HooKoo » 03.04.2018 13:01

Hei!

Mittaan itse verenpainettani, koska se on neuvolassa aina korkea. Samoin lääkärissä, terkkarissa jne. Tämä on mielestäni hyvä systeemi ja voisin itsekin mitata neuvolassa mielelläni verenpaineeni - vaikkei mittari kotiinkaan ole iso investointi terveyteen ollut.

Meillä muuttuu tuo virtsanäytekäytäntö, tähän saakka on terkkari virtsanäytteen tsekannut. Tätä jännitän enemmän. Sain edellisessä raskaudessa pari liuskaa kotiin varuiksi, ja niitä oli todella vaikea tulkita näin vähäisellä kokemuksella. Terkkari kertoi silloin, että liuskoja on erilaisia, jotkut vaikeammin (halvempia?) ja jotkut helpommin tulkittavia. Varmasti apua voi kysyä edelleen terkkarilta, mutta säästetäänkö tässä silloin mitään?

Olisin siis sitä mieltä, että paino ja verenpaine onnistuu, mutta virtsanäytteen saisi tulkita ammattilainen.
HooKoo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 13.09.2017 22:15

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja Jojo » 04.04.2018 23:55

Omassa neuvolassani oli käytössä tämä ja en oikein tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. Erikseen piti kysellä hemppojen tarkistusta, tuntuu että sekin pääsi hoitajalla helposti unohtumaan kun ei oikein mitään konkreettista tarvinnut tehdä. Mielestäni vähän riskaapelia antaa äitien yksinään tarkistaa esim. pissanäyte, helposti voi huijata jos sokerit onkin koholla, sanoo vaan että kaikki oli normaalia. Simppeliä nuo mittaamiset, mutta perinteisen käytännön olisi voinut pitää, tuntuu vähän hassulle että hoitaja ei tee oikein mitään :D Verenpaineet tykkään että joku muu mittaa kuin minä itse.

Nyt vaihtui neuvola ja en ole vielä käynyt uudella paikkaa, joten en tiedä mikä käytäntö on.
Jojo
 
Viestit: 80
Liittynyt: 25.09.2017 14:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja Usva » 05.04.2018 19:59

Samaa mieltä HooKoon kanssa, että verenpaineen ja painon pystyy helposti itse mittaamaan. Itselläni verenpaine on aina korkeampi vastaanotolla, joten senkin vuoksi mittailen itse kotona. Vaikka omassa neuvolassanikin suositellaan virtsanäytteen tutkimista itse, jätän sen aina terkan tarkistettavaksi. Mielestäni sen oikea tulkinta on sen verran tärkeää, että annan mieluummin ammattilaiseen tarkistaa asian.
Usva
 
Viestit: 1
Liittynyt: 04.09.2017 14:39

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja eea » 05.04.2018 20:30

Itse taas tykkään, että mitataan ja katsotaan virtsanäyte itse. Alkuun sai hyvät ohjeet ja kehotuksen pyytää apua, jos näytteessä jotain epäselvää. Sen sijaan mittaukset eivät ole menneet kertaakaan omasta iPanasta hoitajan näkymään, vaikka ne on itsellä kaikki siellä olemassa. Kuulemma siihen on tulossa korjaus?
eea
 
Viestit: 2
Liittynyt: 02.08.2017 11:20

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja HooKoo » 09.04.2018 09:20

Onpas outoa. Minulla kyllä näkyvät kaikki kotimittaustulokset myös terkkarin tiedoissa.
HooKoo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 13.09.2017 22:15

Re: Itse mittaukset

ViestiKirjoittaja AnskuT » 10.04.2018 19:39

Minä luulin että tällainen on käytössä kaikkialla ja "ollut aina". :) En ole kokenut lainkaan ongelmalliseksi tai hankalaksi, hyvin on sujunut kaikki vaikka apua pitikin tokalla kerralla pyytää muistinvirkistykseksi!
AnskuT
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10.04.2018 19:34


Paluu Raskausaika