Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Kuntosaliharjoittelu raskaana

Kuntosaliharjoittelu raskaana

ViestiKirjoittaja JME » 06.03.2017 12:02

Hei, onko mitään vinkkejä kuntosaliharjoitteluun raskausaikana? Olen harrastanut saliharjoittelua jo ennen raskautta säännöllisesti noin 2x/vko. Nyt menossa rv 23 enkä ole uskaltautunut raskausaikana salille kuin yhden kerran johtuen alkuraskauden väsymyksestä ja rajusta pahoinvoinnista. Nyt olo tuntuu vihdoin siltä, että voisin aloittaa harjoittelun uudelleen hiljalleen ja tietysti raskaus huomioon ottaen. Mitä liikkeitä tulisi erityisesti välttää ja mitkä tukisivat mm. synnytykseen valmistautumista?
JME
 
Viestit: 2
Liittynyt: 02.03.2017 19:42

Re: Kuntosaliharjoittelu raskaana

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 07.03.2017 19:23

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 762
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Kuntosaliharjoittelu raskaana

ViestiKirjoittaja Viivi » 12.03.2017 11:56

Moikka,
suosittelen lainaamaan/ostamaan Kaisa Jaakkolan Reipas Rakas Rakkaus -kirjan, jossa on paljon juttua raskausajan ravinnosta
ja liikunnasta. Sieltä löytyy myös saliohjelmia raskaana oleville ja vinkkejä mitä milläkin kolmanneksella voi/kannattaa tehdä.

Itse olen jättänyt maastavedot ja jalkaprässin ekan kolmanneksen jälkeen kokonaan pois (nyt rv 22). Painoja kannattaa pienentää muutenkin
noin 30% ja pitää sen verran pitkiä sarjataukoja että hengitys ehtii tasaantua kunnolla.
Kaikkia selällään tehtäviä liikkeitä pitäisi välttää, eli rintalihakset kannattaa tehdä esim vinopenkissä..
Vatsoja en ole tehnyt enää ollenkaan.

Olen nyt itsekin pitänyt pari viikkoa taukoa salilta, kun vatsalihas venähti/revähti ylätaljaa tehdessä. Eli vatsathan ovat aktiivisina
aika monessa liikkeessä. Nyt kun ensi viikolla pääsee taas treenaamaan, ajattelin alkaa tekemään liikkeet ainoastaan kehonpainolla
tai käsipainoilla ja ottaa toooosi kevyesti:)
Viivi
 
Viestit: 1
Liittynyt: 12.03.2017 11:49


Paluu Raskausaika