Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Futsal

Futsal

ViestiKirjoittaja R Rosa » 15.12.2021 01:04

Hei! Olen ensimmäistä kertaa raskaana 40 vuotiaana ja viikoilla 5+2. Voinko pelata vielä futsalia? Kysyin tästä ensimmäisen neuvolapuhelun yhteydessä, ja kätilö, tai kuka siellä nyt vastaakaan, jätti asian minun päätettäväkseni. Sanoin, että en tietenkään halua riskejä ottaa, kun olen jo tämän ikäinen. Silti järkytyin kun hän komppasi ja totesi, ettei kukaan tiedä voiko jalkapallon pelaaminen aiheuttaa vaikka keskenmenon. Hän myös sanoi, että raskausaika on lyhyt naisen elämässä ja että kannattaa ottaa rauhallisesti ja vaikka kävellä.

Mutta kun olen tottunut treenaamaan tosi kovaa, jalkapallon lisäksi mm. crossfitiä, niin kävely ei tunnu minusta ensinkään liikunnalta. Saliakin hän suositteli, mutta siellä en viihdy alkuunkaan. Tosiaan puhelimessa hoitaja/kätilö/asiantuntija totesi, että kannattaa liikkua niin, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Sanoin, että mitä kovempaa, sen paremmalta tuntuu! Senkin hän tuntui ymmärtävän.

Minulle jäi varsin epävarma olo, ja kysyin sitten ystävältäni, joka on kätilö. Hän piti tuota yhtä kommenttia pöyristyttävänä ja käski laittaa palautetta. Hänen näkemyksensä oli se, että vielä toistaiseksi voi pelata turvallisesti, sillä alkio on hirveän pieni ja suojassa. Sitten kun raskaus etenee, kannattaa jalkapallo lopettaa. Ja hän korosti, että mitä enemmän liikkuu, sen parempi. Se oli hyvä kuulla.

Mutta kun on saanut kaksi näin erisuuntaista vastausta, kiinnostaisi kuulla lisää. Vastuu on varmastikin minun.

Pelissä voi aina sattua jotakin, joten täysin turvallista se ei takuuvarmasti ole. Pallo voi tulla esimerkiksi vatsaan, aivan niin kuin se voi tulla täysiä naamaan. Tätä riskiä ei varovaisuudellakaan voi poistaa.
R Rosa
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14.12.2021 19:50

Re: Futsal

ViestiKirjoittaja R Rosa » 16.12.2021 11:54

Olen käynyt treeneissä, joissa me pelaillaan. Niissä ei taklata, eikä koskaan käy mitään vakavampaa. Peliin en mene enää nyt 5+6. Niissä voi käydä mitä hyvänsä. Kysymykseni täsmentyisikin nyt niin, että kuinka kauan uskallan iisisti pelailla? Onko ehdotuksia muista kivoista liikuntaharrastuksista? Olen tottunut treenaamaan 5-6 kertaa viikossa kovaa: jalkapalloa, hiitiä, crossfitiä, body pumpia, juoksua. Toisinaan myös uin, luistelen ja hiihdän, mutta mieluummin liikun porukassa. Salilla en välitä käydä. Kävelyä en pidä liikuntana, vaikka toki jos raskaus jatkuu pitkälle, sekin muuttuu haastavammaksi.
R Rosa
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14.12.2021 19:50

Re: Futsal

ViestiKirjoittaja LA03/22 » 16.12.2021 14:46

En ole asiantuntija, mutta ainakin mulle neuvolassa sanottiin, että kaikkea saa tehdä, jos tuntuu yhtään kipua tai muutoin epämiellyttävältä on se silloin merkki siitä, että on parempi lopettaa..
LA03/22
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18.08.2021 18:26

Re: Futsal

ViestiKirjoittaja R Rosa » 17.12.2021 15:05

Kiitos vastauksesta! Iltaisin on kyllä pari kertaa ollut kuukautiskivun oloista kipua alavatsassa ja selässä kun olen ollut liikkumassa. Pelailu itsessään tuntuu hyvältä. En pelaa täysiä, vaan kevyesti.
R Rosa
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14.12.2021 19:50

Re: Futsal

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 18.12.2021 20:25

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Raskausaika