Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Liitoskipujako?

Liitoskipujako?

ViestiKirjoittaja sarile85 » 29.11.2021 12:14

Hei, kyselisin seuraavaa. Olen nyt viikolla 17. Viikolla 15 minulla alkoi kivut oikean nivusen ja varmaankin juuri tuossa häpyliitoksen kohdilla. Myös alaselässä on välillä vihlovia kipuja. Kohdun kohdilla ei mielestäni ole kipua. Kävellessä ja ylösnoustessa kipu voimistuu. Levossa kipua ei niinkään ole. Välillä tuntuu, että kipu on sen verta voimakasta, että kävelykin on epämieluista. Onko normaalia, että tässä vaiheessa jo liitoskivut vaivaavat? Mietityttää vaan, että jos kivut voimistuvat loppuraskaudessa, pääsenkö ylös enää ollenkaan.. :(
sarile85
 
Viestit: 1
Liittynyt: 27.09.2021 10:39

Re: Liitoskipujako?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 29.11.2021 21:55

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Liitoskipujako?

ViestiKirjoittaja Miii86 » 09.09.2022 21:54

Kyllä kuulostaa liitoskivuilta kovasti. Itselläni oli toisessa raskaudessa vastaava tilanne, mutta selvisin lopulta suht hyvin raskauden loppuun, vaikka hammasta piti välillä purra fyysisesti raskaassa maataloustyössäni. Tukivyöstä ei ollut minulle apua. Kolmannessa raskaudessani alkoivat liitoskivut jo raskausviikolla 7 (sitä edellisistä raskauksista oli silloin aikaa mennyt jo 8 vuotta, eli ei ainakaan johtunut liian pienestä välistä peräkkäisten raskauksien välillä). Kävelin silloin kyynärsauvoilla keventäen viikosta 15 eteenpäin loppuraskauteen saakka. Raskauden jälkeen meni monta kuukautta oppia uudelleen juoksemaan, kun jalat ei totelleet, ja kävelykin piti hioa vaappuvasta normaaliksi (olin silloin normaalipainoinen ja muuten hyvässä fyysisessä kunnossa, nyt on kyllä ylipainoakin). Nyt 7 vuotta tuosta kolmannesta odotan neljättäni ja liitoskivut ovat erittäin kovat. Tarvitsen kaupassa pyörätuolia ja kotona rollaattoria sekä portaissa ja muilla epätasaisilla alustoilla kyynärsauvoja ja sattuu silti ankarasti niin lantion etupuolelle kuin alaselkään. Lisäksi ranteet ei tahdo kestää runsasta tukemista apuvälineisiin ja myös kyynär- ja olkapäät oireilee. Jalan kokokin on kasvanut kolmella numerolla koosta 40 kokoon 43, kun jalkapöydät on joka raskaudessa lätistyneet enemmän. Yksilöllisiä on nuo kivut, mutta en ole juuri mistään kuullut muiden kärsineen näin kovista ongelmista, eikä oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin kestää. Onneksi tiedän pahimman helpottavan nopeasti synnytyksen jälkeen, joten kyllähän tästäkin selviää.
Miii86
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09.09.2022 21:01


Paluu Raskausaika