Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Miten lievittää stressiä työpaikalla?

Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja mömmö » 03.11.2021 23:59

Työyhteisössä on suhtauduttu hyvin kyseenalaisesti raskauteeni. Olen saanut kuulla todella ikäviä asioita. Kollegat ovat kertoneet, kuinka valintatilanteessa on pohdittu kannattaako minua palkata, kun jos sitten lisäännyn. Yksi kollega uteli teenkö heti toisen kaveriksi perään.

Esimieheni on todennut, että jos ei saada sijaista niin pitää katsoa tulenko vanhempainvapaalta töihin. Jouduin jo tarkistamaan, voiko sellaiseen velvoittaa, kun on kuitenkin jo myönnetty lomat. Hän oli myös puhunut kollegoille, että jos minulle vaikka tulisi keskenmeno. Tämä tuntuu erittäin pahalle.

Minua on painostettu etsimään itselleni sijaista/markkinoimaan työpaikkaa ja hakijat eivät ole kelvanneet. Ilmoitin raskaudesta 4kk ennen äitiysloman alkua ja olen yrittänyt muistutella rekrystä. Nyt asia on jätetty viimetippaan ja tuntuu olevan minun vika, ettei tekijöitä löydy. Paikka on myös laitettu ihmeellisesti määräaikaisiin pätkiin. Esimies oli myös verkostolle valehdellut, että minä olisin näin halunnut, vaikka en edes saanut olla mukana tekemässä työhakemusta.

Olen jutellut neuvolassa asiasta, mutta se ei poista kokonaan ikävää fiilistä. Olen myös yrittänyt saada kiinni ammattiliiton neuvojaa, vaan en ole saanut kiinni. Hulluinta tässä on, että teemme kaikki töitä lasten/nuorten parissa ja kaikilla muillakin on perhettä. Miksi minun lapsen saanti on niin kamalaa. Pelkään tämän turhan stressin vaikuttavan vauvaan. :cry:
mömmö
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2021 12:45

Re: Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja Birdie22 » 04.11.2021 20:20

https://tasa-arvo.fi/mita-on-raskaussyrjinta

Kuulostaa ikävältä. Toivottavasti asiat järjestyvät sinulle parhain päin.
Birdie22
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03.11.2021 19:48

Re: Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 06.11.2021 17:57

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja Mari352 » 07.11.2021 11:06

Hei, todella epäasiallista käytöstä työnantajan taholta. Sinun ja tulevan vauvan hyvinvointi on aina etusijalla. Toivottavasti jaksat viedä asiaa eteenpäin!
Raskaus on niin herkkää aikaa, työnantajan toiminta tuntuu taatusti kamalalta. Pääsisitköhän työterveyteen/neuvolapsykologille juttelemaan.
Mari352
 
Viestit: 1
Liittynyt: 07.11.2021 10:35

Re: Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja mömmö » 10.11.2021 09:43

Terveydenhoitaja Nina kirjoitti:Hei Mömmö,
Kuulostaa todella ikävältä mitä olet joutunut kokemaan. Kannustan sinua edelleen olemaan yhteydessä ammattiliittoon ja lisäksi työsuojeluun. Mietin myös, olisiko tarpeellista viedä tietoa kokemuksista myös esimiehesi esimiehelle, organisaatiossa laajemmalle?


Hei juttelin työterveyshuollon kanssa, mutta tuli hieman fiilis, että kun nyt jään ihan kohta lomalle niin ei tehdä mitään. Esimiehen esimies on hyvää pataa esimieheni kanssa. En usko olevan vaikutusta. Työpaikalla työsuojeluvaltuutettu on esimieheni, mikä on mielestäni väärin, koska hän kuuluu johtoryhmään. Rekry on onneksi edennyt, mutta uuvuttaa jo ajatus, että minun pitäisi parissa päivässä perehdyttää uusi työntekijä. Varmaan kokeilen vielä ammattiliittoa saada kiinni.
mömmö
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2021 12:45

Re: Miten lievittää stressiä työpaikalla?

ViestiKirjoittaja R Rosa » 15.12.2021 00:54

Ota yhteyttä liittoon. Tuo on laitonta.
R Rosa
 
Viestit: 6
Liittynyt: 14.12.2021 19:50


Paluu Raskausaika