Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Aiotko olla imettämättä lainkaan?

Aiotko olla imettämättä lainkaan?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 25.09.2014 18:34

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Aiotko olla imettämättä lainkaan?

ViestiKirjoittaja Tiina » 10.03.2015 22:25

Hei,

harkitsen, etten imettäisi lainkaan. Kahden edellisen lapsen kohdalla maito ei ole missään vaiheessa riittänyt täysimetykseen ja molemmat ovatkin olleet osittaisimetyksessä. Lisäksi imettäminen on ollut ensimmäisest viikot erittäin kivuliasta. Kahden maito-shown (rinta- ja pulloruokinnan) pyörittäminen yhtä aikaa vie oman aikansa ja kun samalla yrittää pitää omaa maidontuotantoa yllä pumppaamalla (lapsihan ei pitkään viitsi imeä, jos mitään ei tule), pyörii elämä aikalailla meijerin ympärillä (ja on pumppaamisesta johtuen myös kivuliasta). Imetys on takunnut myös henkisellä puolella, sillä sairaalan imetysmyönteisyys on tuntunut lähinnä painostavalta. Minua on pidetty liian hätäisenä, kun en "malttanut" imettää (lapsi oli rinnalla ½h, ei niellyt sinä aikana mitään ja itsestäni vauvan ote tuntui kuin hiirenloukku olisi isketty rintaan). Kun sanoin, ettei sieltä tule mitään, ei kätilö uskonut, ennen kuin käytiin pumppaamassa. Toiselle lapselle, joka siirtyi osastolle tehohoidosta, ei annettu lääkärin määräyksestä huolimatta lisämaitoa, vaan edelleen tärkeimpänä pidettiin imetyksen onnistumista.

Myös mies tiedusteli, mitä aion tehdä ja sanoi, että anna olla, jos et välttämättä halua imettää. Hän oli kokenut imetyksen vielä työläämpänä kuin minä :)

Todennäköisesti päädyn siihen, että uusi vauva saa imeä rintaa sen minkä siitä irti saa, mutta jos maidon tuotanto on edelleen yhtä vähäistä kuin aiemmin, en juuri yritä sitä väkisin ylläpitää. Tiedän, että äidinmaito on hyväksi lapselle ja mielelläni hänelle suon ne vasta-aineet ym. mitä saatavilla on. Kahdesta edellisestä lapsestamme on kuitenkin tullut vähän sairastavia ja muutenkin tormakoita myös osittaisimetyksellä, joten en näe imetyksellä olevan niin suurta arvoa, että sitä kannattaisi kaikin keinoin yrittää ylläpitää silloin jos homma osoittautuu hankalaksi.

Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä tehdään, jos äiti ei halua ollenkaan imettää? Olen kuullut, että maidon tuotannon estämiseksi on jokin lääkitys.
Tiina
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10.03.2015 21:54

Re: Aiotko olla imettämättä lainkaan?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 12.03.2015 21:34

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Aiotko olla imettämättä lainkaan?

ViestiKirjoittaja Babymamam89 » 09.02.2018 12:03

Olen aina ollut sitä mieltä etten aio imettää jos saan lapsia. En ole koskaan ymmärtänyt sitä hehkutusta kuinka se on niin luonnollista ja hyväksi vauvalle, koska kyllähän äidin hyvinvointi on myös tärkeää ja äidin tunteet tärkeitä. Minulla on henk.koht. aina ollut huono itsetunto pienestä asti ja rintani ja niiden pienuus ollut minulle erittäin vaikea asia.
Esikoisen kanssa kävi niin, että raskauden aikana puhuin lapsen isälle jo silloin, etten aio imettää ja siitä asiasta ei keskustella. Selitin miksi, mutta silloinen miesystävä ei ollut helppo ihminen kenen kanssa keskustella syvällisesti näistä asioista, joten jäin ehkä yksin asiaa pohtimaan. Hänelle imetys oli tietenkin luonnollista ja ei samantekevää, koska hänen veljensä vaimo tietenkin erittäin imetysmyönteinen kahden lapsen äitinä. Noh, sitten kun pääsin synnyttämään esikoistani, tietenkin erityisherkkänä ihmisenä en ajatellut suuremmin asiaa ja äidilliset tunteet veivät ja päädyin rintaruokintaan. Se ei suuremmin silloin minua vaivannut ja ei tuntunut miltään, ja kaikki meni hyvin ja onnistuin siinä. Lopulta neuvolassa keskustelin asiasta, että haluan lopettaa sen ja esikoisen ollessa 4-5kk lopetin imetyksen ja siirryimme korvikkeisiin.
Tämän jälkeen rintani menivät täysin pilalle, koko pieneni yhden kuppikoon ja muoto sekä arvet olivat aivan liikaa minulle. En pystynyt katsomaan rintojani enkä antanut kenenkään koskea rintoihini varmaan 3-4 vuoteen! Itsetuntoni kärsi ison kolauksen ja sain tehdä paljon töitä sen eteen että pystyn edes pukemaan päälleni tietyn sorttista paitaa. En pysty nykyään käymään rannalla enkä uimahallissa koska ulkonäköni on niin arka asia minulle.
Nyt sitten esikoisen ollessa 6-vuotias ja uudelleen raskaana ollessani uuden miehen kanssa olemme keskustelleet asiasta paljon: rinnoista, ulkonäöstä ja imetyksestä. Olen saanut erittäin paljon tukea ystäviltä ja rakkaalta avomieheltä ja varsinkin avomieheni tuella olen pystynyt vähitellen hyväksymään ulkonäköni enkä aio silikonejakaan hankkia!
Imetys- vaikka kuinka se on vauvalle hyväksi, luonnollinen asia ja joillekin ehdotonta, sillä on vaikutus myös meihin äiteihin. Siksi olen päättänyt, etten aio toista lastani imettää alkuunkaan, näistä minulle tärkeistä syistä, että edes jonain päivänä uskaltaisin ja rohkenisin pukea taas bikinit päälle ja lähteä perheeni kanssa rannalle ajattelematta rintojeni kokoa tai raskausarpiani.
Ja ylpeänä äitinä voin kertoa, että vaikket imetä lastasi, niin lapsi kasvaa ja kehittyy ihan niinkuin muutkin ja lapset kaikki sairastelevat, vaikka mitä maitoa saisivat! Kukaan ei voi ketään pakottaa uhraamaan täysin hyvinvointinsa sen vuoksi että luullaan että äidinmaidolla vauva pysyisi terveempänä kauemmin..
Babymamam89
 
Viestit: 1
Liittynyt: 09.02.2018 11:37

Re: Aiotko olla imettämättä lainkaan?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 15.02.2018 20:46

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Imetys