Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Avioliitto vai avoliitto?

Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 20.08.2015 18:24

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja satuli » 29.08.2015 16:07

On se tyhmää että isyyttä vielä täytyy tunnustaa, vaikka ollaan kihloissa ja asutaan samassa osoitteessa. Mutta toki niitäkin naisia on jotka vetää kaksoiselämää ja hups keikkaa toiselle miehelle raskaana..
Ei tuo isyyden tunnustus sinänsä meitä haittaa, koska naimisiin ollaan menossa 23.1.2016. Ja jos lapsi tulee ajallaan on samalla hänen ristiäiset.
satuli
 
Viestit: 2
Liittynyt: 27.08.2015 15:45

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja anne-marie » 28.03.2017 11:16

Minusta sekä äidin että lapsen asema on turvatumpi avioliitossa. Ihmetyttää että niin monet lykkäävät naimisiin menoa/eivät koskaan mene naimisiin vaikka asuvat yhdessä vakituisesti. Pidetäänköhän avioliittoa vähän liiankin pyhänä, jos siihen ei uskalleta lähteä? Vai onko paineet isojen juhlien järjestämisestä. Minusta avioliitto on niin hieno ja tärkeä asia ettei kannattaisi ainakaan suurten juhlahaaveiden takia lykätä.
anne-marie
 
Viestit: 17
Liittynyt: 14.03.2017 12:40

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja tui » 07.08.2017 14:47

Itse en halua laisinkaan avioliittoon, se ei vain ole sellainen asia johon haluaisin mukaan: en tahdo valtiota mukaan suhteeseen, en tarvitse paperia yhdessäolosta enkä kyllä tosiaan kaipaa niitä juhliakaan. Hienoa heille joille se tuntuu oikealta, mutta itse jätän väliin. Isyys on nykyään helppo tunnustaa neuvolassa, eikä avioliitto muutenkaan tarjoa nykypäivänä niin paljon kuin joskus ennen. Avoliitto sopii minulle enemmän kuin mainiosti, olivat muut asiasta mitä mieltä tahansa.
tui
 
Viestit: 6
Liittynyt: 07.08.2017 14:12

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja Jojo » 02.11.2017 09:21

En pitäisi näita kahta minään trendijuttuina jotka menevät in ja out kategorioihin. Isyyden tunnustaminen ei nykyään ole niin hankalaa kuin muutama vuosi sitten, kun sen voi tehdä neuvolassa jo odotusaikana. Avoliitossamme ei käytännön asiat tunnu mitenkään hankalilta joten tuota osiota en ihan ymmärtänyt. Meillä on talouden yhteinen käyttötili sekä säännöllinen säästäminen tyttärellemme. Kotityöt jakautuneet alusta asti selkeästi.
Jojo
 
Viestit: 80
Liittynyt: 25.09.2017 14:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja Chilli » 03.07.2018 17:52

Lasten hankinta kuuluu vain avioliittoon. Tiedän olevani muinaisjäännös tämän ajatusmallini kanssa, mutta semmoista se on, mäenlasku kesällä. Itse ehdittiin olla naimisissa 9 vuotta ennen ensimmäistä lasta, joten meillä ei ollut edes siitä kiinni, että olisi pitänyt kiirehtiä alttarille, kun on muksu tulossa.
Chilli
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03.07.2018 17:43

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja EV1 » 03.07.2018 23:58

Paljon tärkeämpää on mielestäni se miten suhde kokonaisuudessa voi, kuin minkälainen status sillä on.

Lain silmissä avioliitto turvaa kyllä kattavammin, mutta kyse on lopulta tänä päivänä enemmän siitä miten pari itse tuntee asian suhteen. Ei ole, onneksi, enää yhteiskunnan tai enemmistön puolesta painostusta, tai pakotetta mennä naimisiin ellei halua. Ei se virallinen paperi kuitenkaan onnellista perhettä ja tervettä parisuhdetta tee. In vai out-ilmiöistä voinee keskustella lähinnä julkisten tilastojen perusteella.

Me menimme naimisiin mieheni kanssa ennen esikoisen syntymää, koska se täydensi meidän ajatustamme siitä perheestä mitä halusimme alkaa rakentaa. Ratkaisumme olisi hyvin voinut olla myös toinen, eikä avioliitto näy arjessamme juuri millään tavalla. Hyvä jos välillä muistaa kesken kauppareissun, että herranjestas, mehän muuten ollaan naimisissa ja sitten naurattaa.
EV1
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16.03.2018 23:04

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja soontobemom » 04.07.2018 13:04

Meidät vihitään ensi kuussa ja ensimmäinen lapsi tulee maailmaan vuoden lopulla. Avioitumispäätös oli tehty jo ennen kun lapsesta oli tietoakaan, mutta koemme, että avoituminen tulee hyvään saumaan.

Avioliitosta instituuttina voi olla montaa mieltä, enkä itsekään romantisoi sitä mitenkään pyhemmäksi ja aidommaksi sitoutumiseksi kuin avoliittoa tai muuta parisuhdemuotoa, mutta lain takaama turva on siinä se, minkä itse koen tärkeäksi. Lisäksi naisena on huomattava, että raskaudesta ja äitiydestä koituvat tulonmenetykset voivat olla tässä kohtaa uraa aikamoiset, joten avioliitto tässä kohtaa velvoittaa kumppania myös huolehtimaan minun ja lapsen taloudellisesta turvasta ja tulevaisuudesta.
soontobemom
 
Viestit: 13
Liittynyt: 18.04.2018 16:24

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja Mirre » 02.10.2018 08:22

Minä 35, mies 36 ja molemmat oltu naimisissa tahoillamme.
Nyt toisemme löydettyämme tuntuu, että vasta tietää, mitä se suuri rakkaus, toiseen luottaminen ja yhteiseen tulevaisuuteen uskominen oikeasti on.
Yhteisestä päätöksestä jätettiin puolen vuoden yhdessäolon jälkeen pillerit pois ja annettiin kohtalon päättää tuleeko lapsi (jos siis on perinteisin keinoin edes tullakseen) vai avioliitto ensin. Molemmat "jutut" oltiin jo haaveiltu tähän suhteeseen liittää.
Meillä keskitytään nyt täysillä raskauteen ja tähän pullaan uunissa. En haluaisi mennä nyt tässä kiireessä vihille, joka saisi kaikenmuailiman ajatuksia paitsi läheistemme, mutta myöhemmin myös kasvavan lapsemme (tai lapsiemme) mieliin.
Näin tämä nyt meillä menee ja se sopii meille vallan mainiosti. Hirmuisen onnellisia ollaan toisistamme ja yhteisestä odotuksesta.
Mirre
 
Viestit: 11
Liittynyt: 02.10.2018 07:14

Re: Avioliitto vai avoliitto?

ViestiKirjoittaja Pikkuorava » 17.07.2021 13:35

Chilli kirjoitti:Lasten hankinta kuuluu vain avioliittoon. Tiedän olevani muinaisjäännös tämän ajatusmallini kanssa, mutta semmoista se on, mäenlasku kesällä. Itse ehdittiin olla naimisissa 9 vuotta ennen ensimmäistä lasta, joten meillä ei ollut edes siitä kiinni, että olisi pitänyt kiirehtiä alttarille, kun on muksu tulossa.


Olen samaa mieltä. Oon nyt 26v esikoistani odottava ja ollaan oltu naimisissa reilu vuosi ennenkun lapsi ilmoitti tulostaan.
Vielä 5 vuotta sitten ajattelin etten koskaan halua/edes saa kumpaakaan, aviomiestä tai lapsia. Olin kiinnostunut lähinnä omasta ulkonäöstä ja miesten tarjoamista kehuista ja seksistä. Mulla oli monia miesystäviä, itteäni vanhempia. Raskaus olis "pilannut" mun kropan joten ei ikinä! Ja sitoutuminen veisi vapauden.
Mutta sitten mut vietiin tilanteeseen jossa piti pysähtyä kun terveys romahti äkisti. Tajusin lopulta miten olin itteäni ja muita kohdellut, ja olin unohtanut lapsuuteni Jumalan. Tarvitsisin Jeesusta, minä syntinen ja Hän antoi mulle uuden elämän.
Nyt olen saanut maailman ihanimman miehen ja näköjään lapsenkin :D <3
Avioliitto on Jumalan tahto. Se on myös ihmisen parhaaksi. Elämänsä ja oman kehonsa jakaminen toisen kanssa on turvallista kun voi luottaa, että hän on luvannut olla vierellä vaikeempinakin aikoina. Ja lapsella on myös turvallista.
Pikkuorava
 
Viestit: 5
Liittynyt: 15.07.2021 19:13

Seuraava

Paluu Parisuhde ja seksi