Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Tunnen olevani yksin raskauden kanssa

Tunnen olevani yksin raskauden kanssa

ViestiKirjoittaja Lappimama » 22.04.2023 19:53

Viimeaikoina minusta on tuntunut parisuhteessa että käyn raskautta läpi aivan yksin. Mieheni on arkipäivät toisella paikkakunnalla töissä ja tästä syystä ei ole kerennyt kuin yhdelle neuvolakäynnillä sekä rakenneultraan. Muutoin olen yksin neuvolakäynnit sekä perhevalmennukset käynyt. Joka kerta laitan kyllä miehelle viestillä mitä käyty läpi. Pyysin vähän aika sitten miestäni omatoimisesti "käymään" perhehevalmennuksen asioita läpi, eli tein siis listan mihin asioihin hänen tulisi tutustua, kuten puolison rooliin synnytyksessä ja sen jälkeen, vauvan hoitoon ja ruokintaan liittyvät asiat. Annoin myös neuvolan vihkosen meille tulee vauva jotta saisi sen lukea, koska itse koin sen ainakin hyväksi. Tästä on nyt kaksi viikkoa ja kun olen asiasta kysynyt onko käynyt läpi ja tutustunut niin mies nauraen vastaa että on kokonaan unohtanut, sama käynyt myös apteekki listan kanssa jonka olin pyytänyt hänen hoitavan. Minusta myös tuntuu että yksin mietin vauvaan liittyviä hankintoja ja niitä yksin hommailen, olen kuitenkin useasti sanonut että miehenikin voisi katsella esimerkiksi mieleisiään lakanoita tai pyytänyt auttamaan tulevan hoitopöydän uudelleen käsittelyssä ( eli hiomaan koneella tasaiset pinnat), tähänkin sain vain vastauksen että, minun projekti joten saan sen tehdä yksin. Viikkoja siis 33 ja olo on välillä etten minä enään kaikkeen pysty tai kerkeä. Koen myös oloani laiminlyödyksi henkisesti, harvoin mieheni minulta kyselee miten oikeasti jakselen niin fyysisesti kuin henkisesti. Viikonloput menee yleensä siinä että minä touhuan ja hän pelaa koneella, tätä jatkunut jo niin pitkään etten enään edes jaksa hänen kanssaan vauvaan liittyvistä asioista tai omista fiiliksistäni puhua, kun tuntuu ettei häntä kovinkaan kiinnosta ja hän ei oma-alotteisesti ala puhumaan tai kyselemään vauvaan tai raskauteeni liittyvistä asioista.
Lappimama
 
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2022 22:24

Re: Tunnen olevani yksin raskauden kanssa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 24.04.2023 22:21

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51


Paluu Parisuhde ja seksi