Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Työnjako äitiysvapaalla

Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja mömmö » 06.02.2022 19:37

Minulla alkaa hermot mennä neljän seinän sisällä kyyhöttäessä. Olen synnytyksen jälkeen päässyt kolme kertaa pois kotoa ilman vauvaa lyhyeksi ajaksi. Vauva on nyt 5 viikkoinen. Välillä tuntuu, ettei puoliso ymmärrä yhtään kaipuutani olla rauhassa. Hän tuntuu todella itsekkäälle. Olen huomannut vauvan itkun jo alkavan ärsyttää, mikä on mielestäni huono juttu vuorovaikutuksen kannalta.

Mies ei ole rajoittanut menemisiään ja "isyysvapaallakin" on tehnyt töitä. Kuulemma yrittäjänä ei ole varaa pitää vapaata. Hän näkee ystäviään useamman kerran viikkoon/ käy harrastuksissa. (Tähän on kuitenkin aikaa).

Olen sairastanut kuukauden sisällä koronan ja rintatulehduksen. Nämä ovat vieneet voimat ja imetys ei ole onnistunut. Mies ei myöskään ymmärrä suruani imetyksen epäonnistumisesta.

Yövalvomiset väsyttää. Mies välillä herää hoitamaan vauvaa. Pyytäessäni apua saan sitä välillä ja toisinaan puoliso oma-aloitteisestikin hoitaa. Silti lapsen hoito on lähinnä minun vastuulla, vaikka sovimme ennen lapsen yrittämistä toisin. Välillä toinen jopa tokaisee, että minun pitäisi vaan pärjätä yms. Joskus jopa suuttuu, kun haluan hänen hoitavan. Hänestä kun kerta saan palkkaa vapaaltani ja minun ei tarvitse päivisin tehdä muuta, niin hoito kuuluu minulle. En saa päivällä nukuttua/levättyä. Illastakin hyvin pitkälti hoidan lapsen ja kotityöt. Toinen vielä ihmettelee miksi murjotan ja suuttuu siitäkin. Sitten kun sanon mikä vaivaa niin hän menee heti puolustuskannalle.

Toinen juhli myös raskausaikanani, mikä hiersi välejä. Koronan takia olen rajoittanut menojani aiemmin. En ole juuri nähnyt läheisiäni. Olen pääasiassa ollut vain kotona yksin. Mies ei ole välittänyt rajoituksista. Hänen hauskanpitonsa on mennyt minun ja vauvan edelle. Hän lupasi menojen loppuvan, kun vauva syntyy. Itsestäni ei sille tunnu. Tälläkin viikolla hänellä täydet työpäivät 7 päivänä (pitäisi olla loma) ja vielä harrastukset päälle. Lisäksi lauantaina saunailta puolille öin.

En enää tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Mielestäni miehen pitäisi olla enemmän kotona apuna. Omat sukulaisetkin asuvat kaukana, niin heistä ei ole apua enkä kehtaisi miehen puolen sukua pyytää avuksi. Kaduttaa koko lapsen saaminen, jos tämä elo onkin tällaista.
mömmö
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2021 12:45

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 11.02.2022 20:46

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 11.02.2022 20:47

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja mömmö » 16.02.2022 00:31

Olemme ehtineet jonkin verran juttelemaan/ olemaan ns. Kahden välillä. Vauva tosin vie aikaa, mikä tietenkin normaalia. Miehen sukulaisia olemme nyt saaneet avuksi ja neuvolassa puhuin asiasta. Minulle tarjottiin psykologin apua ja suositeltiin, että käymme yhdessä neuvolassa jollain kerralla. Itselle uni on avain vahvasti hyvinvointiin. Sairastelu ensimmäisten viikkojen aikana on ollut kyllä kamalaa. Jos olisin terve, jaksaisin varmasti paremmin. Univelka rasittaa myös mieltä.

Jonkin verran olen saanut miestä mukaan kotitöiden ja vauvan hoitoon. Koen tästä kuitenkin huonoa omaatuntoa, sillä toinen on useamman kerran ollut kiukkuinen. Harmittaa, että joudun vaatimaan asioita häneltä. En haluaisi olla nalkuttaja. Kun pyydän ihan ustävällisestikin niin hän saattaa suuttua. Olemme muutaman kerran riidelleet. Muutama tunti riidasta asiat yleensä alkavat sujua ja toinen tuntuu miettineen asioita.

Itseä kummastuttaa tämä meininki, kun aiemmin keskustelu on onnistunut ihan hyvin. Toisaalta kun pohdin asiaa syvällisemmin, niin toisen tarpeet ovat aina olleet jotenkin tärkeämmät parisuhteessamme ja olen aina jollain tavalla joutunut taistelemaan omieni puolesta. Ehkä olen liian kiltti.

Arvoista sekä vanhemmuudesta emme ole puhuneet vielä. Niistä keskustelimme ennen vauvan hankinta ajatusta. Jotenkin tuntuu että toisella ajatukset eivät ehkä kuitenkaan ole sitä, mitä olen käsittänyt. Koen keskustelun avaamisen vaikeaksi. Jostain syystä olen nyt aivan lukossa. Ihan kuin olisin eri ihmisen kanssa. Ennen pystyin puhumaan mistä vain toiselle. En haluaisi tapella/ tulehduttaa välejä. Tuntuu että toiselle tästä aiheesta keskustelu suututtaa.
mömmö
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2021 12:45

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 19.02.2022 16:13

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja mömmö » 13.03.2022 16:58

Terveydenhoitaja Nina kirjoitti:Heippa,
Kiva, että olet saanut hieman apua puolisoltasi, mutta harmi että koet siitä huonoa fiilistä.
Kuulostaa hyvältä idealta, että kävisitte yhdessä neuvolassa. Voisi olla tarpeen käydä keskustelua niin että tilanteessa on mukana joku ulkopuolinen. Neuvolasta voidaan tarvittaessa ohjata myös parisuhdetta tukevaa apua, jolla voisi helpottaa yhteistä oloanne ja vuorovaikutusta. Parisuhteen tukimuotoja on monesta eri paikasta, paikkakunnasta riippuen.

Tsemppiä kovasti!


Ehdotin yhteistä neuvolakäyntiä, mutta siihen ei tunnu toisella olevan aikaa. Lääkäristä kuulosti toimintani, kuin olisin yksin huoltaja. Kerroin lääkärin terveiset, että toisen pitäisi olla enemmän läsnä ja auttaa, niin mies hermostui. Hän on omasta mielestään ollut paljon kotona ja auttanut. Hänestä en ole puhunut lääkärille, miten asiat oikeasti ovat. Miehestä meillä ei ole ongelmaa.
Hänestä elämäntilannettamme ei voi verrata toisiin perheisiin, joissa isä käy 40h/vko töissä. Tietenkin tämä on totta, vaan toivoisin sitä enemmän ymmärrystä, etten jaksa aivan samalla tavalla.
Itkin tänäänkin siivotessa. En ole ikinä pitänyt siivoamisesta, mutta se on oikeastaan vain minun vastuulla. Vituttaa jynssätä likatahroja, kun toinen käyttää vapaa-aikansa taas harrastuksissa. Vieraita käy harva se päivä ja väsyttää tarjoilla heille sekä seurustella. Tämä lisää vaan painetta enemmän kodin ylläpitoon. Vieraiden käynti on lähinnä ilmoitusluontoista. Minulta ei ole kysytty suoraan jaksanko kahvittaa tai ruokkia porukkaa.
Mies kysyi yksi päivä, kun oli baarissa ollut ystävien kanssa pilkkuun ja toipui seuraavan päivän milloin minä haluaisin käydä juhlimassa. Hyvää tietysti tarkoitti vaan totesin vihaisesti, kun nyt edes saisi nukkua. Todellakaan kiinnosta minnekään juomaan lähteä tai valvoa. Ei ole toteutunut toiveeni. Mietin jo yksi päivä, että varaan hotellihuoneen, että saisin olla yksin ja nukkua yhden yön.
Neuvolassa havaittiin minulla olevan riskitekijöitä raskauden jälkeiseen masennukseen. Kai nyt sitten seuraavat sitä.
mömmö
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26.10.2021 12:45

Re: Työnjako äitiysvapaalla

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 19.03.2022 20:17

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Parisuhde ja seksi