Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Painonnousu raskausaikana

Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 23.01.2015 21:15

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja hannaski » 27.01.2015 22:27

Mulla BMI oli aluksi 26 ja neuvolassa sanottiin että 12kg painonnousua on ok. Paino nousi 5 kk:lle asti maltilla, yht. n.3kg, mutta nyt on tullut 5kg lisää nopealla tahdilla, vaikka mielestäni syön samoin (poissulkien jouluherkut :P) ja käyn kävelyillä ja jumpassa kerran viikossa. Vatsakin on kyllä pömpähtänyt nyt viime viikkoina tuntuvasti esiin. Neuvolassa on oltu hienotunteisen neutraaleja ainakin tähän.asti. Saa nähdä mitä sanovat ensi viikolla. Kohta on 7kk melkein täynnä ja paino noussut lähes 9kg. Lähipiiri kyllä sanoo, etten näytä muualta lihonneelta kuin vatsasta, toivottavasti puhuvat totta kun itsellä omaa kehonkuvaa on aina ollut vaikea hahmottaa realistisesti. En vieläkäkään itse oikein hahmota, että vatsa ei kertakaikkiaan mahdu joihinkin entisiin vaatteisiin! :o
hannaski
 
Viestit: 5
Liittynyt: 05.01.2015 23:53

Re: Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja Unelma-Kunto » 28.01.2015 09:41

Mun on sit taas painon nousu tullu jaksoittain nopeella tahdilla ja seuraavaks todella maltillisesti.

Ensimmäisen kolmanneksen aikana kärsin raskauspahoinvoinnista, enkä päässyt aamulla sängystä ilman että söin sängyssä mehukeittoa ennen kuin nousin. Jotakin oli puputettava tunnin välein, muuten tuli niin vietävän paha olo. Tästä syystä paino nousi 200-300g/vkossa.

Toisen kolmanneksen aikana pahoinvointi onneksi laantui ja pystyin palaamaan normaaliin ateriarytmiin, kuitenkin erittäin matalat verenpaineet, pyörrytykset ja rankka hengästyminen pienestäkin tekemisestä veti olon niin huonoksi, että liikunta on jäi tyystin. Kotipihalla uskalsin liikkua pyörtymistä pelkäämättä, mutta edes lenkille viereiseen metsään en uskaltanut lähteä. Tän kolmanneksen aikana paino nousikin sitten välillä reippaasti, jopa 700g/vkossa!

Viimeisen kolmanneksen aikana (nyt rv32+6) paino on noussut maltilla n.100-300g/ vkossa. Kokonaisuudessa tähän asti painoa on jo tullut reippaat 15 kiloa! Painon kasvu ei tosin tunnu niin suurelta mitä vaaka näyttää, mutta kyllä se hiukka kauhistuttaa kun vielä on vauvan kasvua muutama viikko jäljellä :shock:
Unelma-Kunto
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27.01.2015 17:14

Re: Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja KPN » 28.01.2015 09:46

Minulla BMI oli ennen raskautta huimat 34, joten lähtöpainoa oli paljon. Tällä hetkellä (viikko 31) kiloja on tullut alle 4kg lisää, joten olen tyytyväinen. Nyt vain kaikki herkut ja sokeri tuntuu olevan raskaushimoina ja itsehillintä on taas maanraossa. Neuvolassa puhuttiin 5-7kg painon noususta, joka olisi vielä ok. Itse olen asiaa stressannut raskauden alusta saakka ja siksi itse olen siitä paljon puhunut neuvolassa, he ovat oleet hyvin hienotunteisia eivätkä ole asiaan mitenkään puuttuneet. Minulle on kyllä sanottu, että näytän laihemmalta, koska löllömaha on muuttunut kiinteäksi palloksi :D Vielä kuitenkin 2kk edessä, toivotaan ettei paino lähde valtavaan nousuun herkuttelujen takia!
KPN
 
Viestit: 2
Liittynyt: 26.11.2014 14:13

Re: Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja emiljaana » 29.01.2015 10:06

Mulla tuli kuopuksesta ensimmäisen 5kk aikana eniten painoa koko raskauden aikana. Painon nousu oli noin 16kg, ja bmi ennen raskautta oli 20. Esikoisesta olin todella alipainoinen, ja painonnousu olikin samaa luokkaa. Muiden mielestä painoni nousi hurjasti, mutta omasta mielestäni ihan normaalisti :)
https://www.ipana.fi/aitikaikestahuolimatta/
emiljaana
 
Viestit: 8
Liittynyt: 29.08.2014 14:37

Re: Painonnousu raskausaikana

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 02.02.2015 12:14

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51


Paluu Hyvinvointi