Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Ratsastus raskausaikana

Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Poksu » 30.07.2019 10:40

Hei!

Edellisessä rasakudessa en saanut tähän neuvolasta/lääkäriltä mitään selkeää vastausta.
Eli ratsastan aktiivisesti ja tällähetkellä RV8+. Vielä ratsastus sujuu hyvin ilman ongelmia.
Kysyisinkin että milloinka raskaus alkaa olla siinä kohtaa että sikiölle on haittaa hölskyvästä liikkeestä(ravi,laukka, mahdolliset äkkikäännökset yms) tai milloinka on merkittävää haittaa raskaudelle esim siinä tapauksessa jos sattuu niin ikävästi että tipun hevosen selästä ja isku on kova maahan tultaessa. Vaikka vointi olis OK ratsastaessa niin millä Rv:llä on syytä kuitenkin harkita lopettamista?
Poksu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 03.01.2017 09:48

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 30.07.2019 15:18

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 30.07.2019 15:19

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja @Outi » 01.08.2019 08:21

Hei! Minulle oli myös ahdistavaa vaikkakin itsestään selvää lopettaa ratsastus tietyssä vaiheessa raskautta. Onneksi ratsastuksen ohjaajani ehdotti sosiaalipedagogista hevostoimintaa raskauden aikana. Tämä on toiminut itselläni todella hyvin ja rakas harrastus on pysynyt mukana muuttuvassa elämäntilanteessa. Olen oppinut hevosen rentouttamista maasta käsin samalla kun olen löytänyt itselleni uusia tapoja rentoutua & löytää kunnioittava vuorovaikutus hevosen kanssa. Ohjaaja on aivan mahtava, keskitymme asioihin jotka ovat olennaisia juuri minulle tässä elämäntilanteessa sekä matkalla synnytykseen ja vanhemmuuteen.

Turvallisuudesta on huolehdittu vähän enemmän, mikä tuntuu ihan luontevalta. Luonnollista on tietenkin kuulostella itse miltä eläinten kanssa touhuaminen tuntuu ja tunnistaa riskit. Itse koen toistaiseksi että tuttu ympäristö, ohjaaja ja hevonen antavat minulle niin paljon turvaa ja hyvinvointia että voin jatkaa niin pitkään kuin sopivalta tuntuu, nyt minulla on menossa rv. 27. Sos. Ped. Hevostoiminta sekä maastakäsittely tuntuu nyt olevan nousussa, mikäli löydät ammattitaitoisen ohjaajan, olet kyllä hyvissä käsissä. Suosittelen selvittämään oman tallin & lähialueen tarjontaa sillä toimintaa tosiaan voidaan räätälöidä ihan jokaisen tilanteeseen sopivaksi. :D
@Outi
 
Viestit: 5
Liittynyt: 06.04.2019 13:04

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Poksu » 01.08.2019 10:02

Kuulostaa kivalta tuo sospedagoginen hevostoiminta ja olenkin siitä kuullut. Ongelma on vain se että sellasta ei ole tarjolla ja minulla oma hevonen joten liikutukset on pakko hoitaa jotenkin vaikka ratsastaa ei pystyisikään enään jossain kohtaa.
Edellisestä lopetin ratsastamisen rv 7 tippumisen takia mitään ei siis käynyt mutta henkinen kantti loppu siihen tömähdykseen kun seinään. Jälkeen päin se tuntuu nyt aika aikaiselta joten olen kyllä ratsastanut vielä RV 9+. Eilenkin olin maastolenkillä hevoseni kanssa.
En ota turhia riskejä ja minulla on fisu hevonen alla. Toki luontokappale se kuitenkin on ja aina ei voi tietää. Kun päätän lopettaa jossainkohtaa kuitenkin tässä alussa varmaan. Kyllä se kroppa varmaan sitten kertoo kun höskytykset yms liikkeet rupee tekeen huonoa.
Mitään oikeaa vastaustahan tähän ilmeisesti ei taaskaan tule joten menen omien fiilisten ja henkisten fiilisten mukaan.
Liikutan sitten maastakäsin sen mitä pystyn liinassa, ohjasajaen, maastakäsitellen, irtojuoksuttaen ja kävellen maastoja. Viimeksi loppuraskaudesta taisi olla viimenen parikuukautta että liikutukset jäi oikeasti vähemmälle kun maha oli teillä ja kävelykin hankalaa.
Lopettaa ei voi kuitenkaan hevosen hoitamista ja liikutusta raskauden ajaksi koska on oma hevonen. Talven puolelle tämä odotus kuitenkin menee joten ei niin harmita ja kesää kohden on taas sitten synnytyksen jälkeen mukava aloittaa ratsastaan.
Poksu
 
Viestit: 3
Liittynyt: 03.01.2017 09:48

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Minko » 02.08.2019 12:05

Minä sain kauhisteluja koska ratsastelin ensimmäisen lapsen aikana vielä 6kk. No, toki sitten säikähdin itsekin kun sain kuulla että istukkahan se vaarassa siellä on ettei pomppimisella repeä tms. Itse hankin toisena raskausaikana ratsastajan hepalle, turha mitään rahaa siitä oli ottaa, olin erittäin tyytyväinen että hepsu pysyi liikkeessä.
Minko
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20.06.2019 10:23

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Story » 04.08.2019 22:52

Esikoista odottaessa tein silloisen hevoseni kanssa selästä kävelylenkkejä vielä rv33, viimeisimmän myin pois maaliskuun lopulla jolloin myös ratsastin sillä viimeisen kerran kaikissa askellajeissa, tällöin raskausviikkoja takana 18. Ehkä liian pitkälle olen mennyt mutta olen tunnustellut omia tuntemuksia sekä kyseessä omat pitkän aikavälin hevoset joiden liikkeet, ne yllättävätkin, kuitenkin on selkäytimeen asti rekisteröityneet. En vieraan selkään ois mennyt.
Story
 
Viestit: 2
Liittynyt: 02.06.2019 14:06

Re: Ratsastus raskausaikana

ViestiKirjoittaja Kuutamo » 06.08.2019 19:50

Minulla on myös oma hevonen. Tapauksessani raskaus huomattiin aika myöhään viikolla 16, joten siihen asti menin ihan normaalisti. Koska en ollut havainnut mitään oireita ratsastulsesta, enkä pidä putoamista kovinkaan suurena riskinä omalla hevosellani, jatkoin ratsastusta normaalisti noin viikolle 20. Pikkuhiljaa ole vähentänyt ensin harjoitusravia ja sitten ratsastusta ylipäätään. Sain hevoselleni muita liikuttajia, mikä helpottaa tilannetta kummasti. Itse olen siirtynyt tekemään asioita maasta juoksuttamalla, maastakäsittelyllä ja ohjasajolla. Aloin kokeilla myös klikkerikoulutusta :D viimeksi tänään käväisin kuitenkin selässä 10 minuutin ajan ja ratsastin hevosta kaikissa askellajeissa. Minulle ainakin sanottiin että jos ratsastus ei aiheuta kipua tai tuntemuksia alavatsassa, ei tärähtelystä sinällään ole haittaa. Putoamisriski on suurin syy sille että ratsastusta ei suositella lainkaan raskausaikana. Itselle hevosen kanssa touhuaminen on jo itsessään niin tärkeää ja rentouttavaa että tulen varmaankin pööpöilemään tallilla niin pitkään kun voin kävellä. Hevosen omistaminen tuo mukanaan myös vastuuta, eläin on jotenkin saatava huolehdittua myös raskauden aikana.
Kuutamo
 
Viestit: 1
Liittynyt: 06.06.2019 10:27


Paluu Hyvinvointi