Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Kuntosali raskausaikana

Kuntosali raskausaikana

ViestiKirjoittaja Sipitar » 13.01.2022 16:04

Moikka! Yritin etsiä tästä ketjua mutten noepalla silmäyksellä löytänyt. Mitä rajoitteita kuntosalille on raskausaikana? Netti on väärällään "ohjeita" mutta ne ovat keskenään ristiriitaisia. Ilmeisesti vatsallaan tehtäviä liikkeitä ja alavatkaan/kohtuun painetta aiheuttavia liikkeitä kuten kyykkyjä tai jalkaprässiä olisi syytä välttää? Jossain luki että vko 16 alkaen ei saisi tehdä liikkeitä selällä makuullakaan? Raskaus on meidän perheessä toivottu ja ensimmäinen, enkä halua aiheuttaa sikiölle vaaraa. :? Kuntosali/kuntoilu ei sinänsä kuulu intohimolajeihin, mutta tiedostan tarpeen pitää kunnosta huolta ja olen pyrkinyt siellä käymään kerran viikossa.
Sipitar
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11.12.2021 14:33

Re: Kuntosali raskausaikana

ViestiKirjoittaja NiinaMuyau » 15.01.2022 10:32

Mä oon nyt toista kertaa raskaana ja harrastan kuntosalilla käymistä. Netti on tosiaan väärällään ristiriitaista tietoa, ja ainakin musta tuntuu, että rajoitteita on nyt enemmän kuin 2018-2019, jolloin odotin esikoistani. :D

Ekan kolmanneksen aikana saa joidenkin lähteiden mukaan treenata salilla kuten ennen raskauttakin, kun taas toiset lähteet olis jo kieltämässä vatsalihastreenin ja kyykyt + maastavedot. Mä jätin itsekin nyt jo heti alkuun ne pois ihan varmuuden vuoksi. 16:nnelta raskausviikolta lähtien ei tosiaan suositella selällään tehtäviä liikkeitä supiinioireyhtymän takia, eli ne kannattaa ehdottomasti jättää pois ohjelmasta, että veri pääsee kiertämään kunnolla eikä tule huono olo.

Tässä vinkiksi mun kaksijakoinen saliohjelma, jota mä aloin kuntosalilla tehdä ja jota voi liikkeiden puolesta tehdä ihan synnytykseen asti. :) Salilla kannattaa käydä siis kahdesti viikossa, mutta näihin molempiin treeneihin menee ainakin itsellä alle tunti.

Treeni 1 (työntävät lihasryhmät: etureidet, pakarat, ojentajat, rinta, olkapäät)
• Crosstrainer/soutulaite 5 min
• Liikkuvuusharjoitteet 5 min
o Reidenojennus laitteessa 3 x 15
o Jalkaprässilaite yhdellä jalalla 3 x 15
o Penkkipunnerrus laitteessa 3 x 15
o Pystypunnerrus laitteessa 3 x 15
o Ojentajat taljassa 3 x 15

Treeni 2 (vetävät lihasryhmät: takareidet, yläselkä, alaselkä, hauikset, pohkeet)
• Crosstrainer/soutulaite 5 min
• Liikkuvuusharjoitteet 5 min
o Reidenkoukistus laitteessa 3 x 15
o Pohkeet jalkaprässilaitteessa 3 x 15
o Ylätalja/alatalja 3 x 15
o Hauiskääntö taljassa/käsipainoilla 3 x 15
o Jalkojen ojennus konttausasennossa 3 x 15
NiinaMuyau
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03.12.2018 14:33

Re: Kuntosali raskausaikana

ViestiKirjoittaja Sipitar » 18.01.2022 17:51

Kiitos neuvoista! Ongelma taitaa olla tietovyöry ja oma kokemattomuus. Harmillista että PT teki juuri ennen raskautta ohjelman joka opeteltiin yhdessä. :roll:

Toki oman mausteensa tuo pahentunut pandemiatilanne. Me on pyritty minimoimaan menot ja väkijoukot.
Sipitar
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11.12.2021 14:33

Re: Kuntosali raskausaikana

ViestiKirjoittaja Birdie22 » 03.02.2022 13:36

Birdie22
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03.11.2021 19:48


Paluu Hyvinvointi