Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Ruokahaluttomuus - voiko neuvolasta saada apua?

Ruokahaluttomuus - voiko neuvolasta saada apua?

ViestiKirjoittaja Millaz » 08.06.2021 11:26

Hei!

Tämä on ensimmäinen, erittäin toivottu raskauteni. Ensimmäinen neuvola-aikani on vasta heinäkuun puolella. Yksi ylimääräinen lääkäriaika minulla on jo huomenna.

Tiedättekö, onko neuvolasta mahdollista saada neuvontaa ja apua ruokailuihin jo ennen tuota ensimmäistä neuvola-aikaa ja kehen pitäisi ottaa yhteyttä tässä asiassa? Tuntuu, että neuvoloissa on tänä päivänä hyvin täyttä.

Tiedän, että tämä alkuraskaus on herkkää aikaa kehittyvälle alkiolle, ja syöminen on ollut minulle aina hyvin hankalaa. Minulla harvoin ylittyy 1200 kaloria päivässä. Taustalla on "määrittelemätön syömishäiriö", diagnoosi tästä vuonna 2019, jolloin olin laihtunut tosi rajusti. Yritän lisätä normaalin ruoan määrää ja laskea kaloreita "ylöspäin", mutta edelleen tietty inhon tunne ruokaa kohtaan on olemassa - ja myös lihomisen pelko. Kirjaan myös syömisiäni ylös.

Onkohan siis neuvolasta mahdollista saada jonkinlaista ravitsemusterapiaa/neuvontaa? En ole koskaan varsinaisesti päässyt hoitamaan tätä asiaa kenenkään ammattilaisen avulla, sillä en kuitenkaan ole enää alipainoinen, mutta nyt viimeistään olisi korkea aika.

Kiitos!
Millaz
 
Viestit: 2
Liittynyt: 07.06.2021 18:03

Re: Ruokahaluttomuus - voiko neuvolasta saada apua?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 13.06.2021 20:53

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Ravitsemus