Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Ympäristömyrkkyjä sisältävien kalojen syöminen

Ympäristömyrkkyjä sisältävien kalojen syöminen

ViestiKirjoittaja AnnaKoo » 22.04.2018 22:28

Hei!

Eviran suosituksessa sanotaan, että isoa, perkaamattomana yli 17 cm:n silakkaa tai vaihtoehtoisesti Itämerestä pyydettyä lohta tai taimenta suositellaan syötäväksi vain 1-2 kertaa kuukaudessa niissä olevien dioksiinien ja PCB-yhdisteiden vuoksi. Olen raskausviikolla 6-7 ja viimeisen neljän viikon aikana olen syönyt Itämeren lohta/isoa silakkaa neljänä päivänä, eli yli suositellun määrän. Miten haitallista tämä on? Entä onko alkuraskaus erityisen altis mahdollisille haitallisille vaikutuksille?
AnnaKoo
 
Viestit: 3
Liittynyt: 22.04.2018 21:50

Re: Ympäristömyrkkyjä sisältävien kalojen syöminen

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 23.04.2018 18:41

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Ympäristömyrkkyjä sisältävien kalojen syöminen

ViestiKirjoittaja AnnaKoo » 23.04.2018 18:57

Kiitos paljon vastauksestasi! :) Ovatko näiden aineiden vaikutusmekanismit sellaisia, että jo raskautta edeltänyt syönnin määrä vaikuttaa (kerääntyneet elimistöön), vai vaikuttaako ainoastaan raskaudenaikainen syönti? Ennen raskauttani olen hyvin harvoin syönyt kyseisiä kaloja.
AnnaKoo
 
Viestit: 3
Liittynyt: 22.04.2018 21:50

Re: Ympäristömyrkkyjä sisältävien kalojen syöminen

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 23.04.2018 19:31

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Ravitsemus