Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Närästys / reflux

Närästys / reflux

ViestiKirjoittaja Pohjantähti » 25.01.2018 21:11

Onko ok syödä joka päivä närästyslääkkeitä? Mulla on todettu ruokatorven "läppävika" eli ruuan takaisinvirtausta tapahtuu päivittäin. Ruokavalion fiksaaminen auttaa hieman, mutta nyt raskausaikana reflux on pahentunut. Muutoin harrastan liikuntaa ja olen normaalipainoinen.
Tänään aamulla heräsin sihen kun jouduin rykimään koska kurkku oli täynnä limaa, johtuen ilmeisesti ruokatorven happo-ärsytyksestä. Maha-hapot ovat kovat. :(
Saan syödä Ranixalia lääkärin mukaan, mutta voiko sitä syödä joka päivä/onko siitä haittaa lapselle? rv.7-8 menossa
Pohjantähti
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18.01.2018 20:53

Re: Närästys / reflux

ViestiKirjoittaja Ninia » 29.01.2018 14:57

Hei,
Itsellä paha refluksitauti ja palleatyrä jo ennen raskautta. Itse tarvitsen jatkuvan lääkityksen ongelman hoitoon, muuten tuloksena taas erittäin kivulias ruokatorventulehdus. Ennen raskautta minulla oli käytössä Nexium, joka raskauden myötä vaihdettiin Omeprazoliin (lääkäreiden mukaan ainut säännöllisesti käytettävä lääke taudin hoitoon, jota tutkittu tarpeeksi).
Tuolla lääkkeellä nyt on menty ja käytössä maksimiannos, pienemmällä annoksella ei elämästä tulisi mitään ja ei tuolla maksimiannoksellakaan oireita pois saa. Joudun myös käyttämään Rennietä ennen nukkumaan menoa 3-4 tablettia. Tottakai refluksitautisen ruokavaliolla voi asiaa vähän auttaa, sekä korottamalla sängyn päätä, mutta fakatahan on se, että jos ns. terveellä ihmisellä närästys, ruoansulutusvaivat alkavat ja pahenevat, niin sama homma se meillä jo vaivasta kärsivilläkin, eli vaiva pahenee.
Ninia
 
Viestit: 3
Liittynyt: 29.01.2018 14:44

Re: Närästys / reflux

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 29.01.2018 18:42

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Närästys / reflux

ViestiKirjoittaja Pohjantähti » 11.02.2018 21:42

Kiitos vastauksista! Sainkin ylimääräisen neuvola-lääkärinajan (onneksi) ja siellä lääkäri määräri sitä Omeprazolia, joka toimii onneksi siten että selviää.
Aika ilkeetä kun aamulla kerran yskäisin normaalisti, niin samalla tuli oksennettua vahingossa lattialle, vaikka kysymyksessä ei ollut aamupahoinvointi vaan pelkkä reflux --> niin löysä mahanportti mulla on ollut lapsesta asti. :?
FOD-MAP ruokavalio myös hieman auttanut/rauhoittanut, koska myös suolisto on tuntunut olevan hieman sekaisin. Muutoin syön monipuolisesti, terveellisesti ja säännöllisesti.
Pohjantähti
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18.01.2018 20:53


Paluu Ravitsemus