Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Voinko vaatia sektiota?

Voinko vaatia sektiota?

ViestiKirjoittaja kozu » 02.03.2018 15:38

Tällä hetkellä viikkoja on jo 37+3 ja odotan esikoista. Olen jo pitkään ajatellut että en halua synnyttää alateitse, mutta neuvolassa en vain uskalla ottaa asiaa puheeksi. Tuntuu, että olen yksin koko raskauden kanssa, vaikka lapsen isä on mukana kuvioissa ja tuleva mummo hössöttää kovasti. Lapsi ei ollut suunniteltu, vaan vahinko(lapsen isä olisi varmasti halunnut abortin ja olisin varmaan päätynyt itsekkin aborttiin jos omille ajatuksilleni olisi annettu tilaa) joka minut on painostettu pitämään ja koen etten ole voinut valmistautua mitenkään henkisesti synnytykseen saati päässyt konkretisoimaan koko lasta. En halua joutua kokemaan kipua, jota en ole itse voinut valita ja alatiesynnytyksen seuraamuksia, jos voin valita sektion joka olisi oma päätökseni ja kipu olisi henkisesti helpompi hyväksyä, koska se olisi omasta valinnasta johtuvaa. Mitään lääketieteellistä syytä sektiolle ei ole ja tiedän että se kirjattaisiin papereihin pelkosektiona, tiedän myös että minua ei voida pakottaa synnyttämään alateitse. Ongelma onkin siinä, etten tiedä mitä kautta voisin lähtä ajamaan asiaa eteempäin, ja olenkin miettinyt menemistä terveyskeskuksen päivystykseen, jos sieltä saisin lähetteen pelkopolille, vai mitä se ikinä vaatiikin että sektiopäätöksen saisin. Neuvolassa en vain jostain syystä kykene puhumaan sekio toiveestani tai ahdistuneesta olostani.
kozu
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02.03.2018 14:21

Re: Voinko vaatia sektiota?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 05.03.2018 20:29

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Voinko vaatia sektiota?

ViestiKirjoittaja Jojo » 22.03.2018 01:35

Ota rohkeasti puheeksi sektio toive neuvolassa, sut voidaan laittaa vielä pikaisesti synnytystapa-arvioon :) Täällä ipanassa voi kirjata ylös myös synnytystoiveita ja voithan sinnekin laittaa että haluat sektion. Suosittelen myös lämpimästi ottamaan yhteyttä neuvolan psykologiin, siellä sun pitäisi päästä keskustelemaan juuri sun ajatuksista ja tunteista, ilman että joutuisit mitään häpeilemään tai toisen mielipiteitä miettimään. Nää nyt on sellaisia juttuja jotka äkkisälteen tuli itsellä mieleen. Sektio haava on kyllä ihan oma riesansa synnytyksen jälkeen, toki yksilöllistä kaikilla. Ulkonäöllisenä hyvänä puolena se että suunnitellussa sektiossa saisit sen alushousujen rajan kohdille.
Jojo
 
Viestit: 80
Liittynyt: 25.09.2017 14:26
Paikkakunta: Tampere


Paluu Synnytys