Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Ennenaikaisen synnytyksen uhka ja menkkajomotus

Ennenaikaisen synnytyksen uhka ja menkkajomotus

ViestiKirjoittaja HeidiSusanna » 23.05.2017 21:21

Olen raskausviikolla 32+4. Minulla on ollut äitiyspoliklinikalla useita kontrolleja raskausviikon 27 jälkeen kohdunkaulan lyhenemisen vuoksi, lyhimmillään se on ollut 1,6cm. Täysin kivuttomia harjoitussupistuksia oli tullut jo viikkoja. Olin viisi päivää osastolla vuodelevossa kolmisen viikkoa sitten ja viime perjantaina olin jälleen kontrollissa äitiyspoliklinikalla. Kohdunkaulan pituus oli noussut osastojakson ja kotilevon ansiosta 2,5 senttiin ja kohdunsuu on ollut jo useita viikkoja sormelle auki. Osastojaksoa edeltävällä käynnillä tehtiin FFN -testi, joka oli positiivinen, eli testin mukaan minulla oli riski synnyttää 14 vuorokauden sisällä. Vauva on laskeutunut lähtökuoppiinsa lääkärin mukaan. Liikuntakielto poistettiin ja olenkin nyt ulkoillut ja lenkittänyt koiraa hissukseen. Kontrolleja ei äitiyspolille enää tule, koska lääkärin mukaan ollaan jo hyvillä viikoilla. Eilen ja tänään olen tuntenut muutamia voimakkaampia supistuksia, jotka tuntuvat menkkamaiselta jomotukselta alaselässä ja alavatsalla, ne ovat olleen ensimmäiset vähän kivuliaammat supistukset tässä raskaudessa. Nyt mietinkin, että pitäisikö minun käydä tarkistuttamassa kohdunsuun tilannetta synnytysvastaanotolla? Seuraava neuvola-aika minulla on ensi viikon tiistaina, mutta th tuskin tekee tällaisia tarkastusia?

Minulla on taustalla kaksi synnytystä ja keskenmeno. Ensimmäinen synnytys oli kuin oppikirjasta vuonna 2012, kestoltaan 12h22min ja terve 3,2 kiloinen poika syntyi alakautta raskasuviikolla 39. Toinen poikani syntyi raskausviikolla 38. Olin tuntenut tällaisia lieviä jomottelusupistuksia jo useita päiviä, kivuttomia harjoitussupistuksia viikkoja. Ensimmäisestä kivuliaasta supistuksesta meni noin 45 minuuttia, kun olin jo täysin auki. Ehdimme juuri ja juuri sairaalaan. Poika oli tulossa korva edellä, ja hänen sykkeensä laski napanuorassa olleen solmun vuoksi, ja näin ollen päädyttiin hätäsektioon. Poika oli syntyessään 45cm ja 2,6 kiloinen, mutta kuitenkin täysin virkeä ja hyvävointinen. Keskenmenon koin raskausviikolla 13 viime kesänä.

Nyt mietityttää, että kannattaisikö minun käydä synnärillä tarkistuttamassa kohdunsuun tilannetta ns. turhaan, kun viimeksi olin tällaisilla supistuksilla ilmeisesti jo ennakoinut synnytystä. Nyt ollaan kuitenkin niin vähäisillä viikoilla, että vauvan ei tarvitsisi vielä syntyä eikä paikkojenkaan kauheasti kypsyä. Minulla todettiin osastojaksolla kohdussa funneling -ilmiö. Toisaalta taas en jaksaisi uskoa, että nämä tuntemuksen enteilisivät synnytystä, juurikin sen vuoksi että ollaan vasta viikolla 33 ja edellisessä tarkastuksessa kohdunkaulan mitta oli jo paremmalla mallilla.
HeidiSusanna
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23.05.2017 20:57

Re: Ennenaikaisen synnytyksen uhka ja menkkajomotus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 26.05.2017 09:51

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51


Paluu Synnytys