Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Perätilasynnytys vai sektio?

Perätilasynnytys vai sektio?

ViestiKirjoittaja Snow » 23.03.2015 11:08

Olen joutunut miettimään tätä asiaa viime viikkoina todella paljon. Vauva on ollut perätilassa rakenneultrasta lähtien ja häntä on yritetty kääntää jo kaksi kertaa siinä onnistumatta. Sairaalassa ovat yrittäneet kovasti puhua perätilasynnytyksen puolesta ja perjantaina kävinkin lantion magneettikuvassa (tuloksia en vielä tiedä). Tällä hetkellä ei kyllä kumpikaan vaihtoehto (perätilasynnytys tai sektio) houkuttele lainkaan. Perätilasynnytyksessä pelottaa lähinnä se, että vauvalle sattuu jotain (pää jää jumiin, happivaje jne.). Sektio ei houkuttele leikkausarven ja sen aiheuttamien rajoitteiden takia (itse leikkausta en pelkää, kun minua on jouduttu leikkaamaan myös aiemmin eri syistä). Ongelmana tuntuu olevan se, että aiheesta on saatavilla todella vähän asiantuntijatietoa. Netissä tieto on lähinnä ihmisten kokemuksia, jotka käytännössä ovat sellaisia, joissa kaikki on mennyt loistavasti tai toisaalta kauhukertomuksia. Tuntuu, että on vähän yksin asian kanssa.

Minua kiinnostaisi, miten perätilasynnytys käytännössä tapahtuu eli millaiset ovat vaiheet. Millaista kivunlievitystä voi käyttää? Ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali vei supistukset pois kokonaan eli voiko tätä käyttää kivunlievityksenä perätilasynnytyksessä (olen ymmärtänyt että sen tulisi sujua melko "luomusti")? Lisäksi kysymyksiä tuntuu tulevan lisää päivittäin useita...
Snow
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23.03.2015 10:56

Re: Perätilasynnytys vai sektio?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 23.03.2015 21:45

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 479
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Perätilasynnytys vai sektio?

ViestiKirjoittaja Ensisynnyttäjä » 15.09.2015 11:42

Hei!
Oln itse saman valinnan edessä.
Vauvaa on koitettu kääntää, mutta se ei onnistunut. Kääntäminen oli todella kivuliasta, koska vauva on tiukasti rintaontelossa kiinni.
Minulle suositeltiin suoraan perätilasynnytystä ja puhuttiin vain kuinka helppo se on eikä kerrottu minkänlaisista riskeistä, mitä siihen liittyy.
Sektiosta sanottiin ettei suositella ja kerrottiin kuinka vaarallinen se on ja huonoksi vauvalle.

Minua raivostuttaa heidän käytös! En ymmärrä MIKSI minua painostettiin perätilasynnytykseen kertomatta sen riskeistä ja syyllistettiin sektion mahdollisuudesta???
Ensisynnyttäjä
 
Viestit: 1
Liittynyt: 15.09.2015 11:21

Re: Perätilasynnytys vai sektio?

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 18.09.2015 18:42

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 762
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Synnytys